maandag 27 juni 2011

Mijn wonderbaarlijke ontsnapping van Hyves (2)

Als je een Hyves of Facebook account aanmaakt, dan hoef je niemand uit te leggen waarom. Je bent immers sociaal, gezellig en hip. Hef je dat account echter op, dan heb je ineens wat uit te leggen...

Het leek zo handig: al je vrienden beheren met één account. Een gewoon adresboek zou ook veel te klein zijn voor al die vrienden, want vandaag de dag kennen we al gauw honderden mensen. Maar dan heb je die vrienden in het echte leven, die niet aan Hyves of Facebook doen. Of wel een account hebben, maar ‘er niets mee doen’. Dat maakt het synchroniseren van digitaal en eh... echt leven wel lastig.

Loslaten en vereenvoudigen, dàt was de ultieme reden om ontsnappingsplannen te beramen. Op één of andere manier kostte dat Hyves profiel nodeloos veel energie. Doen alsof je 24 uur per dag dolgelukkig bent, ja zelfs digitaal de schijn ophouden kan slopend zijn. De tijdsverspilling, de ergernis over de term ‘vrienden’... het zeurde toch door mijn hoofd, vroeg toch om aandacht.

Facebook was Hyves al moeiteloos voorgegaan. Bij Hyves was de stap echter groter, die vrienden leken belangrijker. Ik moest loslaten: de angst om iets te missen. Die teruggevonden contacten van vroeger, je kon stiekem kijken waar ze uithingen, maar van contact was nauwelijks sprake. Ik moest vereenvoudigen: vrienden zijn simpelweg diegenen die op je verjaardag komen. Hiervoor hoef je dus niet op talloze profielen in te loggen. Ze zijn gewoon bereikbaar via e-mail, post of telefoon.

Soms lees ik in artikeltjes, dat mijn drijfveren niet uniek zijn. Tijd voor echte vriendschappen en gesprekken die ergens over gaan! Tja, hoe moet je dit nou uitleggen aan mensen die het echt niet snappen? Ik word al moe bij het idee. Degenen die het meest ontzet reageerden op mijn aangekondigde vertrek, zijn tevens degenen, die mijn e-mails het vaakst negeren. Pijnlijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Heb je iets leuks toe te voegen? Gezellig! Plaats hier je reactie. Toon vervolgens aan dat je een echt mens bent (spamfilter). Tenslotte nog even geduld i.v.m. moderatie.