vrijdag 12 augustus 2011

Aldi versus AH: consumeren of consuminderen?

Consumeren is één van mijn labels op dit blog. Ik had het natuurlijk consuminderen kunnen noemen, naar de levenswijze die mij zo aanspreekt. Misschien hoop ik op deze manier de gewone – door de media tot kooplust aangezette – medemens naar mijn blog te trekken. Opdat hij zich bij het lezen van mijn stukjes af zal vragen: kopen, waarom eigenlijk? Helaas... de waarheid is dat ik ook maar een mens ben. Daarom gebruik ik één overkoepelend label voor beiden.

Als tijdelijk doch desparaat werkloze huisvrouw steek ik soms wat extra tijd in het vergaren van goedkoop voedsel. Je bekijkt eens wat acties, loopt eens door een andere supermarkt die adverteert met ‘waar het opvalt, dat het meevalt’ en constateert dat het daar inderdaad opvalt àls het meevalt. Uiteindelijk ontkom je natuurlijk niet aan de onbetwistbaar goedkoopste supermarkt: de Aldi. Ze hebben niet alles, maar juist daarom zijn ze zo goedkoop.

Als elitaire Albert Heijn ganger heb ik vreemd genoeg nooit het gevoel gehad veel geld aan boodschappen te spenderen. Maar nader onderzoek leert dat de groenten, mits aanwezig bij de Aldi, soms ècht goedkoper zijn. Dan moeten bonusaanbiedingen natuurlijk geen roet in het eten gooien. Het loont dus om voor een paar groenten naar Aldi uit te wijken en de rest bij Albert Heijn te halen.

Vreemd genoeg zie je precies het tegenovergestelde als je kijkt wat degene voor je op de rolband heeft uitgesteld. Dan moet je wel het geluk hebben dat die persoon jou met je twee stuks groenten niet voorlaat, maar dat komt ook in ons vriendelijke dorpje nog wel eens voor. Meestal is de loopband volgeladen met vrachten Cola, pakken limonades, blikjes bier, driedubbel verpakte koekjes of lunchrepen, en kant-en-klare en hamburgermaaltijden.

Tja... ik kom nu toch op consuminderen uit. En ik begrijp ineens waarom andere mensen hun weekboodschappen niet op de fiets meekrijgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Heb je iets leuks toe te voegen? Gezellig! Plaats hier je reactie. Toon vervolgens aan dat je een echt mens bent (spamfilter). Tenslotte nog even geduld i.v.m. moderatie.