zondag 20 november 2011

Jonge hondjes (terugblik)

Robin is alweer anderhalf jaar oud. Doordat hij klein van stuk is, wordt het vrolijke beest soms voor een Border Collie aangezien. Maar hij zit vol streken, zoals het een goede Flatcoated betaamt. Of zou dat door zijn naam komen?

Ik heb nooit beschreven hoe we hem hebben opgehaald. Dit was wel heel bijzonder!





Puppies kijken
We meenden altijd echte kattenmensen te zijn. Ik vond honden best wel eng zelfs. Maar de ene hond is de andere niet en als ik een hond kende, maakte angst plaats voor vertrouwen. Dus op een dag zaten we zomaar in de auto op weg naar Sappemeer om bij een nestje te kijken. Spannend!

De eigenaars hadden twee volwassen flatcoated retrievers en een nestje. Ook nog twee andere honden en een pony, die tevens te koop was. We bedankten vriendelijk voor de pony, maar gingen toch maar bij de puppies kijken. Ik had al wel een vermoeden dat jonge puppies ontzettend lief zouden zijn. Alleen puppies waren wel wilder dan kittens, dus ik stond in het begin toch wat aarzelend bij hun kooi te kijken. Of ik niet even bij de puppies wilde?

Talloze jonge puppies kwamen enthousiast op me af, vochten om aandacht en beten in mijn broek. Plotseling werd mijn broek warm... oh nee, had er eentje geplast? Nee, het bleek gewoon te komen door het geknaag van die heerlijke beestjes. En toen merkte ik dat bijtende honden helemaal niet eng zijn.

En dan moet je kiezen. Ja, welke is nou de liefste? Ze waren allemaal pure onschuld, aan het begin van hun leven. Als beginnende hondenbaasjes kozen we een wat timide hondje. Ik twijfelde: het moest wel een "Robin" worden en geen saai beest. Maar ach, eenmaal op z'n gemak zou hij bij ons wel loskomen.

Robin ophalen
Een halve week later konden we ons puppie alweer ophalen. Hij werd uit de kooi van zijn broertjes en zusjes gehaald. De moeder liep naar hem toe en ging nog even beschermend om hem heen staan. Toen kreeg manlief het hondje in zijn armen, dat dit alles gedwee onderging. Om hem op zijn gemak te stellen, gingen manlief en de pup achterin. Bij het opstarten, zat hij daar nog wat onwennig, maar het duurde niet lang of hij leunde tegen manlief aan. Het blijft echt een heel bijzondere ervaring!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Heb je iets leuks toe te voegen? Gezellig! Plaats hier je reactie. Toon vervolgens aan dat je een echt mens bent (spamfilter). Tenslotte nog even geduld i.v.m. moderatie.