zondag 12 augustus 2012

Mijn eerste Cassata!

De laatste tijd ben ik helemaal verslingerd aan het televisieprogramma Rudolphs Bakery. Heerlijk om te zien hoe deze meesterkok in een handomdraai de prachtigste taarten maakt. Je krijgt gewoon zin om de keuken in te duiken en om lekker met je visite te gaan smikkelen... Nu ontbreekt het wel eens aan visite en bovendien kan je zo'n taart niet ongeoefend op een verjaardag serveren. Zodoende maakte ik dit meesterwerk op een rustige zondag, gewoon voor manlief en mijzelf.






De voorbereiding
Het recept is hier te vinden, ik heb de hoeveelheden gehalveerd. De benodigde boodschappen vielen mee voor zo'n bijzondere taart, maar patisserie ingrediënten zijn dan ook goed vertegenwoordigd in onze keuken. Zelfs marsepein hadden we nog, gekocht in onze vakantie in Duitsland. En chocolade, omdat manlief zelf nog culinaire plannen had. Voor de taartpan heb ik gesmokkeld met een springvorm, een kleine voldeed in ons geval. Voor citroensap en vanillemerg heb ik gezondigd met kant-en-klaar limoensap en vanillesuiker. En zo hoefde ik alleen nog ricotta te kopen. Dit heb ik verminderd tot 250 gram (het halve recept vereist 300 gram).

Het boodschappenlijstje of wat daar van overbleef na inventarisatie van de voorraadkast.
(Let op: de vermelde hoeveelheden zijn voor een grote taart. Ik heb de helft gebruikt.)

Het bouwproject
Het maken van een taart is meer bouwproject dan bakken. Het was mijn eerste taart bekleed met marsepein en glazuur. Maar door de frisse ricottavulling was hij niet te zoet! Met deze foto's voer ik je mee in mijn keukenavontuur en presenteer ik vol trots mijn eerste Cassata!

Taartpan (hier: springvorm) invetten en met een rond bakpapiertje bekleden.

Eidooiers au bain marie kloppen met een garde.

Eiwitten met suiker stijfkloppen. Ik gebruikte een elektrische handmixer.

Cake voor het bakken...

...en cake na het bakken...

Tijdens het bakken kon ik mooi vast de ingrediënten voor de vulling klaarleggen.

De vulling: heerlijke ricotta met geconfijte sinaasappel, sucade, pistachepitten,
geroosterde hazelnoten en pure chocolade.

Extra: de beide cakehelften kan je met marsalawijn besprenkelen.
Ik gebruikte kersenlikeur, dit had ik nog staan voor de schwarzwalderkirchtorte.

De cakes met vulling ertussen.

Marsepein uitrollen met poedersuiker.

Het bekleden van de taart met marsepein. Hierna bijsnijden en glazuren.

Het eindresultaat, gegarneerd met lekkernijen die ook in de taart zitten. Spannend:
mijn eerste asymmetrisch gegarneerde taart!

Manlief vond de taart ook mooi en maakte deze foto.

Een aangesneden stukje Cassata.

3 opmerkingen:

  1. Het water loopt mij in de mond...
    Voor de tong vast heel gezond!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ziet er goed uit en wat een project! groetjes, Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb je me toch aangestoken, gisteren twee geprobeerd. Leuke recepten heeft die Rudolph!

    BeantwoordenVerwijderen

Heb je iets leuks toe te voegen? Gezellig! Plaats hier je reactie. Toon vervolgens aan dat je een echt mens bent (spamfilter). Tenslotte nog even geduld i.v.m. moderatie.