zondag 9 maart 2014

Een swingende show in de kerk

Sinds kort speel ik piano bij een leuk en swingend koor. Het loopt aardig storm met de boekingen en afgelopen zaterdag hadden we alweer het - voor mij - tweede optreden. Het betrof een Federatieconcert, waarbij allerlei koren uit de buurt hun kwaliteiten ter gehore zouden brengen. Na wat discussie of we bij dit zogenoemde “subsidiezingen” opgedragen (Christelijke) liederen moesten zingen, bleek gelukkig dat we ons eigen repertoire mochten aanhouden.

Na een uur fietsen vergezeld door een heerlijk lentezonnetje kwam ik precies op tijd aan. Mijn rode hoofd paste bij onze dresscode: rood-zwart. Gelukkig waren wij pas nummer 6 in het programma. Kon ik rustig even bijkomen; het repertoire van de koren bleek zich daar goed voor te lenen.

De kerk zat goed vol, maar bij opkomst van het eerste koor, werd duidelijk dat het publiek vrijwel geheel uit deelnemers bestond. Nu houd ik wel van Gospelmuziek en mag ik graag een goed stuk klassieke muziek beluisteren of spelen. Maar deze liederen lagen wel heel zwaar op de maag voor een onervaren kerkganger! We vreesden voor een cultuurshock als wij straks met onze frivole liedjes aan de beurt zouden komen. Intussen spotten we mannen om in te pikken voor ons koor, want die waren in de andere koren goed vertegenwoordigd.

Het moment was daar, de zaal werd wakker. We zetten in met “We’re gonna put on a show”, en gingen onder luid applaus onverstoorbaar verder met “Happy Feet”. Heerlijk om zo enthousiast ontvangen te worden! Daarna zongen (en speelde) we het prachtige “Hallelujah” en sloten we af met “A night like this”. Dit alles met hetzelfde volume als de andere koren, die soms dubbel zo sterk bemand waren.

De geluiden in de pauze waren enthousiast, al werden we hier en daar als geschreeuw bestempeld. Na de pauze kon het adrenalinepeil weer zakken onder genot van de overige kooroptredens. Dit alles afgesloten door een vrolijk lied - althans zo luidde de tekst. Al met al een lange zit, maar een hele leuke ervaring. Het juryrapport was positief doch kritisch en de publieksprijs hadden we voor mijn gevoel wel binnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Heb je iets leuks toe te voegen? Gezellig! Plaats hier je reactie. Toon vervolgens aan dat je een echt mens bent (spamfilter). Tenslotte nog even geduld i.v.m. moderatie.