maandag 3 maart 2014

Vastentijd deel I: FAQs

Onderdeel van een drieluik: zal ik gaan vasten dit jaar, waarom, hoe?
- Vastentijd deel I: FAQ
- Vastentijd deel II: waarom en hoe?
- Vastentijd deel III: mijn invulling voor dit jaar

Jarenlang heb ik gevast door geen zoetigheid, koffie en alcohol te gebruiken in de periode tussen Aswoensdag en Pasen. Dit leverde behalve een goed gevoel veel verbaasde blikken op. Een aantal frequently asked questions op een rijtje:



FAQ 1: ben je Katholiek dan?
Nee, en daarom vast ik ook op zondag. Voor mij duurt de 40-dagen-tijd dus 46 dagen. Anders is er weinig uitdaging aan.

FAQ 2: waarom?
Lastig uit te leggen in dit tijdperk van overvloed. Het is zo vanzelfsprekend om alles te eten en kopen wat er op je pad komt. Het is wel eens lekker om hier een tijdje mee te stoppen en de lente is hier de perfecte tijd voor. En Katholiek of niet, een officiële vastentijd helpt hierbij. Vertwijfeld haalt men zijn schouders op: "Rare hobby´s heb je!"

NAQ*: waarom nou echt?
Voor mij begon het als verzet tegen het almaar verplicht aan moeten nemen van koekjes en snoep. Het is niet zozeer onthouding, als wel een assertiviteitstraining. Ook verzet ik me tegen de paaseitjes, die tegenwoordig al voor Carnaval in de supermarktschappen prijken. Een stil protest dat geen mens begrijpt. Maar zelf begrijp ik het steeds beter: het chocolaatje bij de koffie, de tulband met kerstmis, de paaseitjes; het verliest zijn waarde als je geen pauze neemt. *NAQ = never asked question

FAQ 3: wat mag je dan wel of niet?
Tja, hoe hoort het nou echt? Hierover won ik ooit informatie in bij een Katholieke medevaster. Volgens haar kon je dat zelf invullen. Je hoeft niet perse de standaardzaken als suiker, vlees of televisie te ontberen. In plaats daarvan kan je ook iets kiezen, waar je helemaal verslingerd aan bent. In haar geval boterhammen met kaas en appelstroop. Vasten is dus een kwestie van customizen!


Afgelopen jaren heb ik wat minder gevast, maar ik heb er nu weer zin in! Voorafgaand aan deze periode beraad ik me over de manier waarop ik ga vasten en waarom ik ga vasten. Een goede voorbereiding is het halve werk.

verder naar deel II; verder naar deel III

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Heb je iets leuks toe te voegen? Gezellig! Plaats hier je reactie. Toon vervolgens aan dat je een echt mens bent (spamfilter). Tenslotte nog even geduld i.v.m. moderatie.