dinsdag 4 maart 2014

Vastentijd deel II: waarom en hoe?

Onderdeel van een drieluik: zal ik gaan vasten dit jaar, waarom, hoe?
- Vastentijd deel I: FAQ
- Vastentijd deel II: waarom en hoe?
- Vastentijd deel III: mijn invulling voor dit jaar

Ik ken maar weinig mensen die vasten in de veertig-dagen-tijd. Vasten wordt vaak geassocieerd met diëten. Menig vrouw zou mijn een vuile blik toewerpen, als afvallen mijn drijfveer zou zijn. Toch lijk ik niet alleen te staan met deze mallotigheid, want op het internet staan talloze ideeën over hoe je de vastentijd in zou kunnen vullen.

Gebeurde het vasten vroeger uit noodzaak (schaarste) of geloofsovertuiging, tegenwoordig lijkt het meer een modeverschijnsel. Volgens mij is het een logische reactie op onze samenleving die doorspekt is van consumptiedwang en prikkels. Wel noodzaakt deze keuzevrijheid om te gaan vasten mij om goed na te denken waarom ik zou willen vasten en hoe ik het in ga vullen.


Enkele hoe & waaroms zijn hier gebundeld:

Ballast loslaten, die vaak een vanzelfsprekend onderdeel van je dagelijks leven is geworden. Ongezond voedsel, tijdrovende activiteiten, slechte gewoontes: je kunt je dus bevrijden van alles wat je beklemt. Zie ook mijn wonderbaarlijke ontsnapping, dat er maar vele ontsnappingen mogen volgen!

Pauze nemen van dingen die moeten, consumeren, prikkels en gewoon even stilstaan. Media als TV of nieuwsblogs of social media worden soms tijdelijk uitgebannen. Maar ook ogenschijnlijk nobele gewoontes (sociale gelegenheden, work-outs, lezen en zelfs kerkbezoek) kunnen even in de ijskast om plaats te maken voor reflectie en bezinning.

Creëren van tijd en bewuster leven. De mogelijkheden zijn ongekend: bezinning, bidden, mediteren, bewuste contacten maken (ouderwets op visite), tijd en aandacht voor familie en vrienden. En als dat nog niet gek genoeg is, kan je ook nog bewust en ecologisch leven, iets voor een ander doen of met een ander delen, vergeving en boete doen. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je ze allemaal kiest. Dan krijg je nog een burn-out. Of een gezellig leven.


Waar je de vastentijd ook voor gebruikt of misbruikt, het is een periode van bezinning en focus. Je geeft iets op en krijgt er iets voor terug. Je kunt er een hoop goede voornemens in kwijt. Want de barre januarimaand is daar niet het meest geschikte moment voor, maart dankzij de ontluikende lente destemeer.

Voor mij rijst nu de grote vraag: wat ik zal kiezen uit het brede scale aan mogelijkheden? Focus is mooi, maar past bezinning in mijn plannen? Ik wil juist succesvol zijn, mezelf promoten, schitteren... Vallen zulke hoogdravende uitspattingen te rijmen met de vastentijd? Ben ik er wel klaar voor of slaat de twijfel toe op de vooravond van de vastentijd? Lees het in mijn volgende stukje. Of niet, als je hebt besloten minder op internet rond te struinen.


Terug naar deel I of Verder naar deel III
 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Heb je iets leuks toe te voegen? Gezellig! Plaats hier je reactie. Toon vervolgens aan dat je een echt mens bent (spamfilter). Tenslotte nog even geduld i.v.m. moderatie.