maandag 12 mei 2014

Een swingende show op TV

Het Swingende Koor waarover ik al eerder schreef (zie dit stukje) doet goede zaken. Afgelopen vrijdag waren live op TV! Voor wie het gemist heeft, check deze YouTube link. Wij zitten op 20'50'' en 47'50'' maar de andere bands zijn ook zeer de moeite waard.

Zo weinig voorbereid als ik ons eerste optreden in ging (ik draaide toen vier repetities mee!) zo grondig hebben we naar dit live optreden toegewerkt. We vergaten de muziekmap en reperteerden vlijtig de stukken voor het optreden. We gingen zelfs onvermoeibaar door in de schoolvakanties. Langzaam ontstond bij mij het besef dat een live optreden toch wel echt iets bijzonders was.

Vrijdag 9 mei: het moment was daar, evenals de zenuwen. Gewoon jezelf zijn en ervan genieten, was het credo. Of zoals mijn tante mij aanraadde: alleen de lentewind, de lenteregen en de lentezon op je in laten werken. De lenteregen was zeker van de partij!

We werden gastvrij ontvangen en konden lekker in de kantine bivakkeren of de studio in-en uitlopen. Om de voorpret compleet te maken zette een koorlid alvast wat interviews in scène. Verder nog een korte soundcheck, geen probleem natuurlijk: voor ons geen gedoe met versterkers. Aan de Steinway vleugel zou het ook niet liggen, alleen… ik zat met mijn rug naar het koor toe… niet erg handig!

Toen het zover was, werden we muisstil in de gang opgesteld. Achter de rug van de camera om werden we naar binnen geloodst en intussen werd de dirigente geïnterviewd. Na wat vragen aan enkele koorleden gingen we los en dit liep op rolletjes! Het muziekstuk dat we op de valreep aan de setlist hadden toegevoegd, werd even spontaan weer weggelaten wegens tijdgebrek. Geen enkel probleem, zolang we onze ‘knaller’ straks maar mochten doen. En die hebben we gedaan in de tweede ronde! De presentator stond te swingen op “That Man” en verraste mij tenslotte met een klein interview.

Het was erg leuk om het reilen en zeilen in zo’n studio mee te maken! Alles lekker spontaan zonder draaiboek. Na afloop heb ik samen met manlief het optreden nog eens bekeken. Helaas geen fanmails, maar wel een reactie uit onverwachte hoek van mijn vroegere yogalerares:
Ik zag je zonet op tv friesland! Je speelde piano bij (ik geloof) Noardewyn. Wat ontzettend leuk zeg. En nog een speciaal interviewtje erachteraan - dan ben je helemaal in het zonnetje gezet.
Superleuk toch! De interviews staan helaas niet op YouTube, maar zijn wel bij ons thuis op TV te bekijken.

2 opmerkingen:

  1. O wat leuk, echt super genoten, mijn nichtje speelt piano met een top-koor!!!BIS-BISBIS!(=meeer!)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt :) Erg leuk dat je hier op mijn blogartikel reageert!

    BeantwoordenVerwijderen

Heb je iets leuks toe te voegen? Gezellig! Plaats hier je reactie. Toon vervolgens aan dat je een echt mens bent (spamfilter). Tenslotte nog even geduld i.v.m. moderatie.