vrijdag 23 mei 2014

Mediteren kun je leren

Sinds een paar weken volgen manlief en ik een introductiecursus “Mindfulness en Meditatie”. Een fijn wekelijks uitje in een Zencentrum in de bossen. Als toetje hebben we gelijk het weekend “Mediteren en Kamperen” geboekt. Dat is onze vakantie voor dit jaar en ik kijk er al naar uit!




Manlief was al langer met meditatie bezig, ikzelf meer met yoga. Maar bij ons allebei raakte de klad erin, dus hoog tijd voor een cursus. Liefst betaalbaar en niet te zweverig. Mediteren is namelijk verre van zweverig: het gaat over het hier en nu. We vonden een website die ons aansprak: een duidelijk verhaal over meditatie en een docent die van huis uit architect was. Nog even gebeld met wat vragen en of de hond mee zou mogen bij het kampeerweekend? Geen enkel probleem, alleen kon de hond niet meedoen aan de cursus. Hoewel... misschien kunnen honden wel beter mediteren dan wij!

En zo begeven wij ons wekelijks naar deze sportschool voor de geest. Wat we hier allemaal leren? Het lichaam even stilzetten. Een mens heeft gemiddeld 70000 gedachten per etmaal. Je kunt niet verwachten dat dit allemaal 'slimme' gedachten zijn. Gewoon observeren met een vriendelijke nieuwsgierigheid, zonder te oordelen. En nee, dit is niet hetzelfde als een wandeling maken of een biertje drinken. Dat is te gemakkelijk, aldus onze leermeester.

Het lijkt me leuk om vaker eens wat over mindstyle onderwerpen te schrijven. Dat is wel iets voor het weekend. Door de weeks zal ik dan de meer aardse vragen beantwoorden, zoals hoe staat de tuin ervoor?

3 opmerkingen:

  1. Hoe toevallig! Ik kom net terug van een driedaagse training en wil me door die training ook meer gaan richten op meditatie en mindfulness. Ik kijk er erg naar uit jouw ervaringen op dit gebied te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed van jullie en heel erg zinvol. Heb ik zelf ook zeer regelmatig gedaan en je komt er verfrist van terug. Bovendien is het heel fijn om zulke dingen in je leven te integreren, je wordt er een stuk rustiger van.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk om te lezen dat jullie ook met meditatie bezig zijn of gaan! Dan zal ik er zeker meer over schrijven. En het toepassen natuurlijk, maar dat was sowieso het plan...

    BeantwoordenVerwijderen

Heb je iets leuks toe te voegen? Gezellig! Plaats hier je reactie. Toon vervolgens aan dat je een echt mens bent (spamfilter). Tenslotte nog even geduld i.v.m. moderatie.