maandag 9 juni 2014

Mediteren en dansen met je demonen

We hebben er alweer 5 lessen “Mindfulness & Meditatie” op zitten. Aanstaande woensdag sluiten we af met de laatste les. Ik zou nog wat over mijn ervaringen schrijven, te beginnen met meditatie. Geen eenvoudig onderwerp, want ik voel me verre van een expert op dit gebied. Toch wil ik mijn enthousiasme graag met jullie delen!







We hebben kennisgemaakt met verschillende soorten meditaties. Wij hebben veel concentratiemeditaties en gewaarwordingsmeditaties geoefend. Je kunt je aandacht richten op bijvoorbeeld je ademhaling of op geluiden. Dat je gedachten afdwalen is niet erg: de oefening is om ze steeds weer terug te brengen. Een vraag die vaak terugkwam was: “wat zit/ligt hier?” ofwel “hoe is het met mij?”. Je observeert jezelf met een vriendelijke nieuwsgierigheid, zonder iets te willen veranderen. Ook een goede oefening om jezelf in het hier en nu te brengen, is de bodyscan, waarbij je alle onderdelen van je lichaam één voor één langsgaat met je aandacht.

Mediteren kan je liggend of zittend doen, we hebben zelfs een lopende meditatie gedaan! Sinds een paar weken probeer ik elke dag te oefenen. Regelmaat is belangrijk: beter dagelijks 5 minuten dan af en toe een uur. Youtube staat gelukkig vol met bodyscans en andere begeleide meditaties.

Soms hoor ik over ervaringen van anderen met meditatie en denk ik: ik ben nog maar een beginner. Ik vind het simpelweg heerlijk om even stil te zijn en stil te zitten. Ik ben dus nog niet opgelost in mijn omgeving, al scheelde het afgelopen cursus niet veel. Onze leermeester onderbrak plotseling zijn betoog: "He, jouw broek heeft dezelfde kleur als het matje! Het lijkt wel alsof je benen zijn verdwenen." De wereld van meditatie is vol met humor.

Het fijnste wat ik op de cursus heb geleerd is de vriendelijkheid voor jezelf zonder oordeel of interpretatie. Omarm de duivel in jezelf of beter nog: dans met je demonen! Als je zo naar jezelf kijkt, wordt je ook minder oordelend naar anderen toe, wist onze leermeester te vertellen. En je leert los te laten. Waar menig coach je aanraadt om ‘moeten’ te vervangen door ‘willen’, gaat deze cursus een stapje verder: we moeten èn willen in het leven heel veel. Soms kan je ook gewoon denken: "het zou fijn zijn als"…

Tot zover mijn ervaringen. Dit artikel zou vele meters lang zijn, als ik alles goed en volledig uit had willen leggen. Maar ik koos ervoor om de Pinksterdagen tuinierend door te brengen. Daarover een andere keer meer.


Foto: de foto is een visualisatie van onderstaande quote

Heb je geduld te wachten
tot de modder zakt
het water helder wordt
kun je in stilte verwijlen tot
de juiste handeling
vanuit zichzelf ontstaat

Lao Tze

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Heb je iets leuks toe te voegen? Gezellig! Plaats hier je reactie. Toon vervolgens aan dat je een echt mens bent (spamfilter). Tenslotte nog even geduld i.v.m. moderatie.