woensdag 4 juni 2014

Minimalisme: minder is meer

Wie weet is het je al eens opgevallen: ik ben best minimalistisch. Niet zo’n minimalist die haar spullen telt en elke dag wat weggooit en ook geen cynist, die leeft als een hond. Maar wel een minimalist, die altijd met boodschappenlijstjes winkelt en bewust kiest voor mooie spullen. Het liefst zou ik een grabbelton bij de deur zetten voor bezoek of toevallige passanten. Dat zou trouwens nog best kunnen in ons pitoresque dorpje.





Ik ben een minimalist, alleen ik kan niet zo goed opruimen...
Als kind was ik al jaloers op vriendinnetjes met zo’n lege kamer. Opruimen deed ik wel, maar dat ging nooit verder dan het herschikken van de vele spullen. Inmiddels weet ik dat je meer moeite moet doen om de onophoudelijke stroom aan spullen in goede banen te leiden. Orde scheppen kost energie, zoals de tweede hoofdwet van de thermodynamica ons ook leert.

Maar het minimaliseren lukt best aardig en onze woonkamer is daar een goed voorbeeld van. We hebben zorgvuldig afgewogen wat we hier wel en wat niet neer wilden zetten. Alles heeft een plekje en er staan alleen maar spullen waar we ècht blij mee zijn. Absolute zen! Op de bovenverdieping zijn we ook best een eind op weg, ja we zijn apetrots op ons huisje... De zolder is een ander verhaal, maar ik hoop dat dit ooit een oase van rust wordt. Komt tijd komt raad.

Van mijn kant geen 20 tips om minimalist te worden, ik houd het bij één richtlijn: minder is meer. Hoeveel minder en hoeveel meer, dat is heel persoonlijk. Maar dat er ruimte ontstaat voor iets anders, mag duidelijk zijn. Minder spullen, meer kwaliteit. Minder opruimen, meer tijd en energie. Minder keuzestress, meer creativiteit.

Rechts op mijn blog staat een wolk met labeltjes. Manlief vond het grappig dat het label minimalisme in deze wolk zo klein is en het label consumeren zo groot. Om dat zo te houden, heb ik een oud en ongelezen artikel over minimalisme verwijderd.


P.S. Mijn verjaardagscadeautjes zitten intussen in de grond. Nou ja, de bloembollen dan.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Heb je iets leuks toe te voegen? Gezellig! Plaats hier je reactie. Toon vervolgens aan dat je een echt mens bent (spamfilter). Tenslotte nog even geduld i.v.m. moderatie.