zondag 15 juni 2014

Recykleren en recyclen

Ik vind dat zo’n leuk woord: recykleren. En het is nog ecofabulous ook! Je raapt al je oude kleding en versleten beddegoed bij elkaar en maakt er weer wat anders van. Bij de tweede stap loop ik al vast: ik kan helaas niet met de naaimachine overweg. Sommige dingen kunnen ook zonder naaimachine, maar het resultaat is niet altijd zoals gehoopt, zoals de narrenkraag op de foto illustreert.

Gelukkig kan je je kleding ook gewoon recyclen, iets wat nog veel te weinig gebeurt. Verschillende kledingwinkels proberen dit te stimuleren, waardoor het je zelfs korting op kan leveren. Je begrijpt het al: bij ons wordt nog geen sok verspild. Manlief vroeg laatst al: wat ga je met al die kapotte sokken doen, verkopen op Marktplaats?

Recykleren
Voor de volledigheid – want wie weet hoe handig mijn lezers zijn - geef ik eerst een paar recykleertips. Het mooiste vind ik de blog van Cleolidewij. Zij laat alles zien wat er door haar naaimachine heen gaat. De ergste soepjurken veranderen in lieftallige, getailleerde jurkjes. Een andere tip is het kleurrijke blog genaamd Maar niet van grijs. Een naaimachine (en lessen!) staat zeker nog op mijn wenslijst!

Heb je alleen een stofschaar tot je beschikking? Maak dan eens een sjaal van een oud T-shirt. Hoe je dat doet, lees je hier op Hoedoe. En hoe je dat niet doet, zie je op bovenstaande foto. Ik was iets te enthousiast met knippen en knipte te lange stroken. Waarop manlief zich afvroeg of ik een carrière als hofnar voor ogen had. Maar als je het goed doet, hoef je nooit meer naar de winkel voor een hippe sjaal! Ik houd het hierbij, maar je kunt nog veel meer vinden op Pinterest of door te Googlen op recykleren.

Recyclen
Goed, nu wat over recyclen. Voor wie snel van zijn kleren afwil, is de Reshare Kledingcontainer een uitkomst. Tot mijn blijdschap mag tegenwoordig alle textiel hierin, dus ook versleten kleding en poetsdoeken, mits vrij van verfresten. Alles wordt gesorteerd op bruikbaarheid, maar toch breng ik bruikbare kleding nog wel eens apart naar de Kringloop.

Kan je nieuwe kleren gebruiken, dan zijn er twee kledingwinkels, die korting geven bij het inleveren van kleding. Vul me gerust aan als je meer tips hebt!

Bij de C&A krijg je een bon van 5% korting. Deze bon is tot eind van het jaar geldig. Een nadeel vind ik dat de kleren niet worden gesorteerd. Ik lever daarom alleen onbruikbare kleding bij C&A in. Ze letten niet heel erg op hoe vol jouw zak met kleren is. Korting is altijd leuk, al legt 5% niet heel veel zoden aan de dijk. Zo hadden we laatst over de €100 besteed (wij shoppen maar 1-2 keer per jaar) en toen hadden we de riem er gratis bij.

Bij de H&M krijg je een bon van maar liefst 15% korting. De kortingsbon is geldig voor maar 1 kledingstuk. De bon die ik kreeg is nog ruim een jaar geldig. H&M stelt wel eisen aan de grootte van de zak met kleding. Voordeel is dat ze (naar eigen zeggen) de kleding sorteren, dus goede kleding kan je hier ook gerust achterlaten. Ik weet nog niet of ik deze bon ga gebruiken, dus als iemand belangstelling heeft?


Misschien is dit artikeltje anders dan wat je van mij gewend bent. In mijn poging om ecofabulous te leven (een begrip van Lisette Kreischer) te leven, vind ik het leuk om hier wat ideeën over te delen. Vind jij dit ook leuk of juist niet, laat gerust van je horen!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Heb je iets leuks toe te voegen? Gezellig! Plaats hier je reactie. Toon vervolgens aan dat je een echt mens bent (spamfilter). Tenslotte nog even geduld i.v.m. moderatie.