zaterdag 26 juli 2014

100 Things Summer Challenge

Komkommertijd-stukje :)
"I couldn’t resist." Dat is wat menig vrouw zou zeggen bij het aanschaffen van haar zoveelste zomerjurkje. Maar dat is ook wat ik dacht toen ik op andere blogs las over de “100 Things Summerchallenge”. Sinds onze verhuizing was ik al flink aan het opruimen (tja ik weet het, dat moet je eigenlijk daarvóór doen). Heel veel hoefde ik voor deze challenge dus niet te doen of te laten, maar ik was gewoon wel benieuwd of het mij zou lukken om deze zomer 100 dingen weg te doen.






Wat houdt het in?
De 100 things Summer Challenge is vorig jaar door een paar bloggers bedacht. Dit jaar is er een nieuw initiatief van gelijke strekking: 100 dingen minder.  Het komt erop neer dat je 100 spullen probeert weg te doen. Als je iets koopt of krijgt, telt dat echter als een +1. Wat je wegdoet, moet je bij voorkeur doneren, verkopen of weggeven. Dagelijkse boodschappen en kleine dingen als pennen, papier, ondergoed tellen niet mee.

Mijn Challenge
Zoals gezegd hoefde ik weinig van mijn normale levensstijl af te wijken. Dankzij jarenlange training weet ik vele verleidingen en marketingtrucs te weerstaan. Voor mij geen strijkijzer van 500 Watt extra (check dit hilarische filmpje van Javier Guzman). En toch, wat zit er dan in al die onuitgepakte verhuisdozen?

Goed, er moest wel opgeruimd en geteld worden en gelukkig kwam ik daarvoor een leuke App tegen van TeamConfetti. Je kunt hier zelfs foto's in zetten, dan krijg je een soort fotoreportage zoals in mijn artikel over Minimalisme en Marktplaats. Het lijkt mij niet super boeiend om te lezen hoe iemand zijn huis opruimt. Maar een paar leuke ervaringen wil ik toch even uitlichten.

Weggedaan (78 dingen)
  • Alle spullen met "MP" (zie onderstaand schema) heb ik via Marktplaats verkocht. Ik heb ook veel weggegeven via Marktplaats en de Kringloop, maar dit staat niet aangegeven op de lijst.
  • Ik had best veel geluk op Marktplaats! Toch stimuleerde de challenge mij om moeilijk verkoopbare spullen naar de Kringloop te brengen. Zal je net zien dat zich die dag alsnog een koper meldt... Helaas, die heb ik maar naar de Kringloop doorverwezen.
  • Wat deed ik zoal weg: prulletjes die we niet gebruiken of die kapot waren. Fotolijstjes, die we nog hadden liggen of op de vlooienmarkt kochten, maar die de kritische tweede keuring niet hebben doorstaan (te saai, te barok, dubbel... want al onze lijstjes moeten verschillend zijn!). Kookboeken die we niet gebruiken, omdat ik bijna jaarlijks nieuwe krijg.
  • Ook grappig: geef ik een muziekstandaard weg via Marktplaats, krijg ik er twee pianoboeken voor terug! Dat schiet niet op... iemand belangstelling?
  • Met uitzicht op een nieuwe baan durfde ik mijn kledingkast eens goed uit te zoeken. Zo groot hoeft de stapel kleren om in te klussen of tuinieren ook weer niet te zijn! Zelfs de legendarische outfit van mijn profielfoto moest het ontgelden.
  • Hoera, iemand wilde mijn gratis videobanden hebben! Dit was zo'n mijlpaal dat ik elke videoband apart heb meegeteld (naar schatting). Misschien wel flauw, maar ik heb er al zo lang mee lopen leuren! En ik was bang dat ik de challenge anders niet zou halen...
  • Tenslotte raakte ik nog een stapel kookboeken kwijt, alweer gratis via Marktplaats. Ik kreeg er een heerlijke reep chocolade voor! Die hoef ik gelukkig niet als +1 mee te tellen. En anders eten we hem deze zomer nog wel op!
































Gekocht en gekregen (16 dingen)
  • Manlief (M) kreeg voor zijn afstuderen twee boeken over WO-I en WO-II.
  • Deze lijst valt mee. Door het uitzoeken van mijn kledingkast, veel kledingreparaties en intern recykleren, ontdekte ik dat ik weinig kleren meer nodig had. Altijd eerst shoppen in eigen kledingkast!
  • Tja... 8 kookboeken weggedaan en dan vind je weer een heel mooie op Marktplaats! Hoera, nog een boek van World Food Cafe (zie ook dit artikel).
  • Voor keukenspullen heb ik echt een zwakke plek. Tenslotte heb ik op mijn verjaardag een boekje over plaatkoek gekregen... een bakblik dus: I couln't resist!






Tussenstand: 78 - 16 = 62
Tot nu toe is het een leuke challenge. Hoe meer je opruimt, hoe meer leuke spullen je tegenkomt. Spullen, die ik met hernieuwd enthousiasme ga gebruiken - ik voel alweer nieuwe blogartikelen opkomen! Maar ik heb ook alweer nieuwe kandidaten voor de Kringloop gespot.


2 opmerkingen:

  1. En? Ben je goed op weg? Ik ben lid van de facebookgroep '100 dingen minder' en zit nu in de tweede ronde van 100 dingen. Dat geeft ruimte!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Afgelopen week niet zoveel, stand is nu 83-17 = 66. Er ligt genoeg, maar ik heb nog andere uitdagingen deze zomer :) Dit is wel een fijne aanmoediging om door te gaan. En leuk dat je (als verdubbeldame) de actie zelfs dubbel doet!

    BeantwoordenVerwijderen

Heb je iets leuks toe te voegen? Gezellig! Plaats hier je reactie. Toon vervolgens aan dat je een echt mens bent (spamfilter). Tenslotte nog even geduld i.v.m. moderatie.