zondag 6 juli 2014

Al mediterend een doel bereiken

Manlief maakte dit meditatie-krukje!
Ik geloof niet dat mediteren een doel heeft. Dan was de titel van dit stukje wel geweest: "Met mediteren een doel bereiken". Toch heeft het mediteren mij veel opgeleverd! Een terugblik op de afgelopen week, die begon met het weekend "Mediteren en Kamperen" en werd gevolgd door een week, waarin ik zomaar een doel bereikte.

Voor de goede orde: het is helemaal niet gek om een doel of drijfveer te hebben om te gaan mediteren. Het verminderen van stress, het zoeken naar innerlijke rust, het vinden van geluk... allemaal mooie drijfveren. De kunst is vervolgens om je verwachtingen los te laten. Je hoeft je zelfs geen zorgen te maken of je wel goed mediteert.


Het weekend... onze mini-vakantie. In een intensief mindfulness programma passeerden bijna alle meditaties, die we tijdens de introductiecursus hadden geoefend, opnieuw de revue. Dat vond ik wel fijn, want ik ben geen snelle leerling. We deden een bodyscan van bijna een uur, en verder ligmeditaties, zitmeditaties, aandachtsoefeningen, yoga, loopmeditaties en een stiltewandeling. Alles viel wat beter op zijn plek.

Het was fijn om intensief met mediteren mee bezig te zijn en om in groepsverband ervaringen te kunnen delen. Ik ontdekte verborgen gaves, zoals stil zitten, stil zijn, concentratie, inzoomen (op ademhaling of geluiden) en weer uitzoomen. Stiekem was ik soms lange tijd bezig om gedachten op een rijtje te zetten, wat niet helemaal de bedoeling was, maar wel mooi meegenomen. “Oei betrapt!” dacht ik, wanneer de leermeester na een lange stilte ineens zei: “Waar ben je?”

Het citaat van Lao Tze (zie mijn artikel over Mediteren en dansen met je demonen) kwam ook weer voorbij. Loslaten is niet gemakkelijk in het dagelijks leven. Loslaten heeft iets passiefs. Moet je je doelen laten varen of kun je loslaten combineren met controle? En zo ja, hoe doe je dat? Hierover kan ik me eindeloos over kan verwonderen. Maar we gaan verder.

Het dagelijks leven... solliciteren tot je een ons weegt. Ik heb in mijn leven al heel wat brieven geschreven, zie ook dit oude artikeltje over solliciteren. Maar zo gemakkelijk als ik een brief schrijf (ja, ik schrijf ze wel degelijk op maat), zo spannend is het wanneer ik op gesprek mag komen. Vlak voor het kampeerweekend had ik een sollicitatiegesprek. Dit was het 2e gesprek en ik zou maandag het resultaat horen. Maar maandag hadden ze nog geen antwoord en ik moest nog een paar dagen wachten. Ik heb gemediteerd, verder gesolliciteerd, geleefd en verwijld met het citaat van Lao Tze op het bureablad van mijn computer.

Heb je geduld te wachten
tot de modder zakt
het water helder wordt
kun je in stilte verwijlen tot
de juiste handeling
vanuit zichzelf ontstaat

Lao Tze


Soms dacht ik: het zou fijn zijn als ik voor de zomervakantie een baan heb. Was dit een doel, dat ik moest bereiken? Of zou het gewoon fijn zijn? Hoe het ook zij... de zomervakantie is begonnen en ik heb een baan.


6 opmerkingen:

  1. Echt waar? Fantastisch wat heerlijk. Gefeliciteerd! Fijn stukje weer. Ik word er ieder keer zo blij van. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hee, geweldig! Gefeliciteerd! En de koekjes waren heerlijk. Fijne vakantie trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat fijn dat je door loslaten iets krijgt ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank voor jullie lieve reacties weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Had het nog niet gelezen, van harte gegund! Mijn ervaring is wanneer je iets heel graag wil, dat je het eerst goed moet kunnen loslaten en dat het dan soms toch gebeurt

    BeantwoordenVerwijderen

Heb je iets leuks toe te voegen? Gezellig! Plaats hier je reactie. Toon vervolgens aan dat je een echt mens bent (spamfilter). Tenslotte nog even geduld i.v.m. moderatie.