zaterdag 12 juli 2014

Natuurschoon in en om de tuin (II)

En dan hier het vervolg op Natuurschoon in en om de tuin. Het vorige stuk deel vooral over fauna om de tuin en dit deel gaat over flora in de tuin. Om precies te zijn: de voortuin. Bekijk enkele tuinmomenten met een leuk toetje!

De voortuin wordt al mooi! Hoe ons bouwproject begon, kan je in dit stukje zien. De stenen muurtjes zijn erg in trek bij de buurmeisjes. De bloembollen komen al op en de rest van de tuin is ingericht met allerlei potjes en pannetjes, die we de laatste jaren hebben verzameld.




Het wordt hoog tijd dat de fotografen van Google Streetview hier eens langskomen voor een update. Niet alleen omdat ik zo trots op ons tuintje ben, maar ook omdat een oud-collega laatst schreef dat hij niet langs wilde komen in die modderhopen bij ons. Aanschouw deze gecultiveerde locatie!

De tuin dus: een kleine rondleiding door de foto hieronder. Linksvoor de opgekomen bloembollen. Menig verjaardagscadeau vond hier een plekje: dahlia's, gladiolen en blije-bijenmix. Het is nog even wachten op de bloemen, maar ik heb de bollen dan ook op het nippertje volgens het voorschrift (maart-mei) geplant, 31 mei dus.


Laat de fotografen van Google Streetview maar komen!



Elke plant en pot heeft een geschiedenis en zal wellicht door sommige van jullie worden herkend! Even wat detailfoto's van de bloemen. Let trouwens nog even op het lichtgele vogelhuisje aan de muur, heeft manlief gemaakt!


Spaanse margrieten in Spaanse oorpot
Afrikaantjes (zelf gekweekt)























Zonnebloem in melkbus
Salvia in vuilnisbak van gemeente Zwolle

Petunia's (zelf gekweekt)
Check dit: er komt een bloem aan!!







































Ik was laat met zaaien en ben dan ook apetrots op die eerste bloem bij de petunia's. Manlief is nog niet onder de indruk. Maar enkele dagen later is het toch een heuse bloem geworden! Kijk maar op onderstaande foto... Robin staat er gezellig bij.



























Zo zie je maar weer hoe je een leuke tuin kunt maken door middel van bouwen, verzamelen, kweken en een klein beetje kopen. Als afsluiter nog twee leuke items, beiden gered van de vuilnisbak. Ik ben benieuwd of mijn tante haar oude plantenpot nog herkent!


















En dit blauwe theepotje brak op een feestje bij mijn vader. Direct wierp ik mij enthousiast op om de theepot een tweede leven te geven in onze tuin. En nee, ik heb 'm niet zelf gebroken. Al kan ik bij mijn vader best een potje breken.


















Zei ik zonet afsluiter? Nee, ik had nog een toetje beloofd. En dit is weer buiten de tuin... Ik heb de zwanen gisteren weer gespot! Dat is echt bijzonder, want ze laten zich bijna nooit van dichtbij zien (alleen in juni had ik geluk). Gisteren stonden ze prachtig op het land te poseren. Eer ik terug was met de camera, zaten moeder en jonkies natuurlijk weer veilig in de sloot...





Vanwege de komkommertijd zeg ik: tot over een week!


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Heb je iets leuks toe te voegen? Gezellig! Plaats hier je reactie. Toon vervolgens aan dat je een echt mens bent (spamfilter). Tenslotte nog even geduld i.v.m. moderatie.