zondag 3 augustus 2014

Versmalde brug (met bonus raadseltje)

Deze zomer waren de wonderen der natuur een favoriet blogonderwerp. Vandaag gaat mijn verwondering niet over vogels of bloemen, maar over mensen. Wat specifieker: ambtenaren. Ja, dat zijn ook mensen. Behalve tussen 8 en 17 uur. Ik neem jullie mee op een fietstocht naar de stad...

Mijn favoriete fietsroute is een kronkelig fietspad door uitgestrekte weiden met maar liefst zeven wildroosters en... een bruggetje. Het bruggetje is mij nooit zo opgevallen, totdat het onlangs werd versmald. Ik heb iets met bruggetjes, vooral als ze moeilijk te overbruggen zijn. Ik vind dat bijna net zo fascinerend als een doodlopende spoor.


Waarom de brug versmald is, weet ik nog niet, maar het intrigeert mij mateloos. Is het om jongeren te belemmeren driebreed het fietspad te versperren? Moet de krantenjongen zijn met volle fietstassen een andere route nemen? Worden mensen met overgewicht hier geweerd? En wat te denken van mensen in een rolstoel? De beweegredenen van een ambtenaar zijn ondoorgrondelijk.


Aan het begin van het fietspad staat dit bord. Misschien zijn er nog onderborden in de maak. Rolstoelbestuurders even afstappen. Alleen voor vehicels en/of personen smaller dan 50 cm. Alleen toegankelijk voor waterfietsen. Verboden toegang met een spelend muziekinstrument. Die laatste gewoon omdat ik die zo leuk vind! Trouwens, accordeon spelen wordt ook lastig op zo'n smalle brug.

























Het bestemmingsverkeer heeft gelukig weinig last van deze maatregel.

























We gaan hier rechtsaf. Dubbelcheck: ja, het pad is echt voor doorgaand fietsverkeer!

























En hier is hij dan, omgeven door wildroosters: het veelbesproken bruggetje. Fascinerend om te zien hoeveel moeite er is gedaan om het voorheen normale fietspad om te vormen tot een onhandig smal fietspad.

























Het bruggetje van dichtbij bekeken.

























Heb je al deze obstakels overwonnen, dan word je enthousiast begroet door deze waakse hond.

























Voorheen rende hij altijd een stukje mee. Gehinderd door een hekje, houdt hij het bij een vreugdesprong.

























Het blijft mijn favoriete fietsroute. Het bruggetje leidt bij velen tot iritatie, bij mij tot inspiratie. Ik besluit met een raadseltje over een brug. Graag je oplossing als reactie bij dit artikel plaatsen. En als jullie er niet uitkomen, geef ik natuurlijk wel een hint!


Een man komt bij een brug. Daar staat een bord, met daarop geschreven: "Pas op, er kan maar één persoon tegelijk over de brug!" De man leest het bord en loopt door. Halverwege stort de brug in. Hoe kan dat?

6 opmerkingen:

  1. Geweldig stukje. Ik moest hem hardop voorlezen. Al lees je meestal hardop voor. Oplossing weet ik niet maar ik ben nu wel getriggerd om erachter te komen waarom de versmallingen zijn doorgevoerd...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankjewel, leuk :) En de reden van de versmallingen vind ik nog veel interessanter dan de oplossing van het raadsel. (De oplossing van het raadsel weet ik namelijk al, haha, logisch natuurlijk.)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De man heeft het bord wel gelezen maar niet gekeken of er al iemand anders op dat moment over de brug gaat! Of is dat te simpel gedacht? :-)

    Groetjes Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha, dat is niet het antwoord. Nee, er zitten geen addertjes onder het gras hoor! Maar omdat je een poging hebt gewaagd (en de andere lezers wellicht op vakantie zijn), geef ik een hint.

    HINT: de man telde blijkbaar voor twee.
    Snap je 'm?
    (Zo niet: denk aan een spreekwoord...)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een gewaarschuwd mens telt voor.............

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jeuh, het raadsel is opgelost! Ben wel heel benieuwd wie deze anonieme oplosser is :)

    BeantwoordenVerwijderen

Heb je iets leuks toe te voegen? Gezellig! Plaats hier je reactie. Toon vervolgens aan dat je een echt mens bent (spamfilter). Tenslotte nog even geduld i.v.m. moderatie.