maandag 22 december 2014

Unboxing: het kerstpakket

Kerstpakketpsychologie
Bood het kerstpakket in de 19e eeuw nog een welkome versnapering in de winterdagen, tegenwoordig hebben velen van ons ook zonder kerstpakket wel toegang tot de “luxe” hapjes van de supermarkt. Maar onderschat het psychologische effect van het kerstpakket niet!

De loyaliteit aan een werkgever valt of staat bij deze blijk van waardering met de feestdagen. Met themapakketten en keuzepakketten probeert men de steeds verwender wordende werknemer te paaien. Maar ook met het traditionele voedselpakket kom je als werkgever goed weg, mits een beetje opgeleukt met nostalgische kreten.

De voorpret
Al weken voor de Kerstmis is de inhoud van het kerstpakket gesprek van de dag. Ik hoor reviews aan van alle leuke cadeaus van de voorgaande jaren, maar word ook voorbereid op karige pakketten opgevuld met keukenpapier en sapjes, die al bijna over datum zijn. Oh wee, als het pakket niet leuk is, dan belandt het op de vuurkorf van vorig jaar! Voor mij als payroller is het nog even afwachten of ik iets krijg. De spanning stijgt als de pakketten worden opgestapeld in de kantine. Er wordt ons verzocht om nader bericht af te wachten en niet als dollen door de stapels dozen heen te gaan “rauschen”.

De ontknoping: unboxing
Hoera, ik krijg ook een pakket! Mijn collega’s en ik ontvangen een e-mail met mooie woorden van de opleidings-directeur, die het pakket persoonlijk aan ons wil overhandigen. Het begint al goed met de opdruk op de doos: The Most Wonderful Time of the Year. Normaal gesproken wordt een unboxing proces op video vastgelegd. Dat heb ik niet gedaan. Wel heb ik een fotosessie afgedwongen, voordat we de chocolaatjes soldaat mochten maken.


Want zulke mooie spreuken wilde ik jullie niet onthouden! Manlief maakte deze sfeerimpressie met kerstlichtjes op de achtergrond.



Wat mij betreft is dit de winnende spreuk:

Goede tijden worden goede herinneringen. Slechte tijden worden goede lessen.

Manlief vond vooral de inhoud van het pakje (crackertjes) hilarisch en heeft daar dan ook op ingezoomd.











En dit is het gehele pakket. Mooi toch hoe crackers, zoutjes, marshmallows en appelsap worden omgetoverd tot een sfeervol geheel! Verder zat er ook een leuk kratje in, dat mooi in onze keuken staat. Voor het transport is CO2 gecompenseerd. Nou ja, niet helemaal tot aan mijn deur, maar daar kan het kerstpakket ook niets aan doen. Helemaal ecofabulous is het pakket niet (de e-nummers zijn niet van de lucht), maar ik ben blij, dat er allemaal bruikbare dingen in zitten. Jeuh, ik houd van bruikbaar!























Het kratje heeft al een plekje gekregen...




En de kartonnen doos zelf is natuurlijk het grootste cadeau...














Zo zie je maar weer: de kerstvakantie begint pas echt als het kerstpakket is uitgepakt...




...en als de eerste kerstkaarten binnen zijn! Met als leukste verrassingen een kaartje van het Swingkoor met een bloemenbon en een kaartje van een leerling.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Heb je iets leuks toe te voegen? Gezellig! Plaats hier je reactie. Toon vervolgens aan dat je een echt mens bent (spamfilter). Tenslotte nog even geduld i.v.m. moderatie.