zondag 24 mei 2015

Challenge #3: Spring Challenge 2015

Ik was alweer aan de Spring Challenge begonnen, terwijl ik nog mijn memoires van de Fall-Winter Challenge optekende. Onder het motto "Meedoen is belangrijker dan winnen" (want stel je voor, straks win je nog een prijs... +1!) ging ik vrolijk verder met opruimen.

Overigens heb ik geen idee of mijn stukjes over de 100 Things Challenge echt in de smaak vallen. Misschien zijn mijn hooggewaardeerde bloglezertjes mijn opruimwoede wel beu. Maar ik beloof jullie, dat er dit Pinksterweekend nog een heel bijzonder artikel aankomt, over de tuin. Dus houd mijn blog goed in de gaten!


Wat vooraf ging

Wat houdt het ook alweer in?
Het begon met de 100 things Summer Challenge. Het idee is dat je spullen wegdoet, die je niet meer nodig hebt, 100 welteverstaan. Elk item wat weggaat, telt voor -1. Echter, alles wat je koopt of cadeau krijgt, telt dan weer voor +1.

Waarom 100 dingen?
Omdat er het voortdurend allerlei spullen je huis insluipen, is het wel eens lekker om wat op te ruimen. Persoonlijk raak ik wat overprikkeld wanneer de kasten uitpuilen of alles er niet meer goed in past. De zoektocht naar spullen die weg mogen is vooral op zolder, want manlief en ik hebben de woonkamer heerlijk rustig en overzichtelijk ingericht. En waarom 100? Het ruimt lekker op, maar is toch goed haalbaar (gemiddeld 1 ding per dag).

De vorige challenges
Dit is mijn 3e challenge. Tijdens de 1e challenge deed ik netto 100 dingen weg (-126 +26). Tijdens de 2e challenge, die 2 seizoenen duurde, kwamen er netto 59 dingen bij (-85 +144)! Je zou denken, dat het dus een enorme bende in ons huis is geworden, maar dat valt reuze mee. Ik ben wel streng geweest, want ik heb elk stuk bestek, dat we voor ons jaarlijkse kerstfeest kochten, apart meegeteld. Ook kreeg ik van mijn moeder een hoop speelgoed en boekjes voor onze speelgoedkist


Spring Challenge 2015

Marktplaats en de Grabbelton... af: -71
Welnu, hoe ging het deze keer? Het opruimen ging heel goed: steeds weer werden er doosjes gevuld met spullen voor de Kringloop of om (meestal) gratis via Marktplaats weg te geven. Een paar spulletjes brachten nog €15 op voor ons fonds. Hoe meer ik verzamelde, deste meer ik tegenkwam. Ook deed de Grabbelton goede zaken! We hebben ermee geleurd op diverse feesten en partijen. En met succes, dus ik kan mijn tabblad "de Grabbelton" weer opheffen! Dat is ook wel leuk, want dan kan ik het assortiment volgende keer geheel vernieuwen. Dat houdt het wel zo spannend voor mijn geliefde grabbelaars...

Tuingereedschap, nuttige verjaardagscadeaus en mooie bouwprojecten... bij: +64
Er kwamen echter ook heel veel spullen bij. We kregen enorm veel handig tuingereedschap van mijn moeder en stiefvader, die hun huis met tuin verkochten. Ja, zij zouden de hoofdprijs winnen voor de Challenge. Niet goed voor mijn challenge, maar ik ben wel superblij met deze spullen!

Verder kreeg ik natuurlijk een hoop verjaardagscadeautjes. Gelukkig zaten daar veel plantjes en andere dingen van mijn verlanglijstje bij. Manlief weet het: "jij wil altijd graag nuttige cadeaus hebben". Zo kreeg ik bijvoorbeeld gifvrije shampoo en een pakje Fair Trade cacao. Het lijken gekke cadeaus om te vragen, maar voor mijn familie is niets te dol. De cacao riep zelfs nostalgische herinneringen op bij mijn broertjes. Overigens tel ik verbruiksartikelen en plantjes niet mee, dus dat scheelt weer met tellen.





Tenslotte maakte manlief een aantal prachtige dingen voor in de tuin: een broeikas voor mijn verjaardag, bankjes en plantebakken voor in de tuin, en... het nieuwste bouwwerk verklap ik nog niet. (Jee, hij klust echt sneller dan dat ik blog!) Ik speel een beetje vals door klusmateriaal niet altijd mee te tellen. Aan de andere kant telt de broeikas als +1, terwijl hiervoor heel veel oude schuttingpanelen zijn opgemaakt. Op dit soort zaken moet ik nog eens wat hogere wiskunde loslaten.

In = uit
Om steeds te compenseren voor alles wat binnenkwam, raakte mijn weggeefacties in een stroomversnelling. Zo deed ik mijn oude vouwfiets weg, om plek te maken in de schuur. Een paar minuten op Marktplaats was voldoende. Ik raakte een oude parasolvoet kwijt door middel van een bordje "gratis meenemen" in de voortuin. Het ultieme dorpsgevoel is een feit! Probeerde ik voorheen nog wel eens een euro te vangen voor ons fonds, deze lente ging er van alles en nog wat gratis via Marktplaats of de Grabbelton weg. Alles voor de Challenge...

Tussenstand: -71 +64 = -7
Ook deze keer lijkt -100 erg onhaalbaar. Toch heb ik hard "gewerkt" en veel spullen die al jaren op de planken stonden, hebben een nieuwe eigenaar gevonden. Als ik de uitdaging niet was aangegaan, was de tussenstand misschien wel +64 geweest. Dus ik zeg toch tegen mezelf: goed bezig! En wie weet wat er de komende maand nog gebeurt. Ik heb nog een heleboel spullen "genomineerd" om weg te geven. Ik geef mezelf voor deze challenge tot 15 juni.





































Update: ik heb er niet meer over geblogd, maar heb de Challenge afgesloten met -60 !

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Heb je iets leuks toe te voegen? Gezellig! Plaats hier je reactie. Toon vervolgens aan dat je een echt mens bent (spamfilter). Tenslotte nog even geduld i.v.m. moderatie.