dinsdag 5 mei 2015

Overleven

Door mijn drukke baan was het lange tijd stil op hobbygebied. Ik leidde een zielloos bestaan, zonder muziek (wat mis ik het koor!), zonder schrijfsels en zonder gefreubel in de tuin. Welnu, in dat laatste is verandering gekomen: ik ben weer aan het tuinieren geslagen! De vuilnisbelt wordt langzaam omgetoverd tot een paradijs. Vele credits gaan naar manlief, want hij maakte het begin…






De broeikas
Het tuinieren begon met het verjaardagscadeau, dat manlief voor mij maakte: een broeikas! Hij maakte de kas van planken van schuttingpanelen, die we nog over hadden. Voor het plexiglas gingen we samen naar bouwmarkt. Daar kochten we ook wat hout voor een ander bouwproject (waarover binnenkort meer). Wat werd ons autootje volgepropt: manlief paste er zelf nog maar net bij in een wat benarde positie en gelukkig werden we onderweg niet aangehouden. Half april was de kas klaar en wachtte hij op een mooi plekje in de tuin.

De kruidentuin
Ook met tuinieren beet manlief de spits af en hij wiedde het onkuid in de kruidentuin. Wauw… we hèbben een kruidentuin… en wat is hij mooi, als de rimboe eenmaal is weggespit! Enthousiast maaide ik het gras en ruimden we de schuur op. Intussen sloeg manlief aan het klussen en maakte hij een schattig hekje als afscheiding tussen de kruidentuin en het gras. Hierop plaatsten we een bonte verzameling van plantenpotjes met daarin plantjes, die we elders in de tuin tegenkwamen. Ziezo, onze Koningsdag was goed besteed.

De kruidentuin voor, met schattig buurkatje
















De kruidentuin na, wederom met schattig buurkatje (op de achtergrond
mijn vouwfiets die ik weggaf om plaats te maken in de schuur)

















Stapje voor stapje
Intussen moest ik gewoon weer naar mijn werk, dus het tuinieren moest weer even wachten. Maar ‘s avonds kon ik uren naar de kruidentuin en de (nog lege) broeikas kijken met een kopje koffie in mijn hand. Ik stopte met mij schuldig te voelen over alle niet geplante tulpebollen en de niet vorstvrij overwinterde passiebloem. En ik genoot weer van wat er wel was.

Overleven
Een broeikas was al een tijdje een droom van mij. Manlief liet zich inspireren door het boek “Overleven op je eigen km2”. Nu leven wij niet op een vierkante kilometer, maar een kas past prima op ons bescheiden landgoed van enkele centiare. En overleven, daar zijn wij ook best goed in. Zo hebben we al aardig wat overlevingsactiviteiten ontplooid: we hebben een kruidentuin, ik maak geregeld mijn eigen taugé, we bakken brood en maken zelf granola. Dit alles weliswaar niet van zelfverbouwde granen, maar toch voelt het best zelfvoorzienend om in je eigen voorraadpotten te ‘shoppen’ in plaats van in de supermarkt. (Een plek waar ik sowieso niet voor mijn plezier kom, maar dat terzijde.)



Het inwijden van de broeikas
Terugkomend op de broeikas en op dat boek over overleven… de tip was om onderin de kas bakstenen of glazen flessen neer te leggen om de warmte vast te houden. Daarom maakte manlief een dubbele bodem, die je eruit kunt halen. We hadden nog wat grote potten liggen en verder moest mijn verzameling mayonaisepotten eraan geloven. (Jawel, de mayonaisepotten, die ik zo vlijtig had leeggegeten om potten-vol-koekjes mee te maken.)


De broeikas

De dubbele bodem

Mijn verzameling mayonaisepotten... en kijk, ik sta zelf ook op de foto :)

Glazen potten gevuld met water houden de warmte vast

En de kas is klaar voor gebruik!










































































De kas was dus al een maand voor mijn verjaardag klaar, maar manlief zei, dat ik hem heus wel in gebruik mocht nemen. Dat liet ik mij geen tweemaal zeggen. Ik ben dus enthousiast begonnen met zaaien van:
- petunia’s; zaadjes gejat van de buurvrouw, die niet weet dat je van zaadjes planten kunt maken
- zonnebloemen; van de ondernemersvereniging, die een heuse wedstrijd in het leven heeft geroepen
- afrikaantjes; de eerste zaailingen zijn zojuist opgekomen!

Vlijtig besproei ik tweemaal daags de zaailingen

Tenslotte een overzichtsfoto met linksvoor een oude zonnebloem, die fungeert als natuurlijke zaadbol voor de vogels

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Heb je iets leuks toe te voegen? Gezellig! Plaats hier je reactie. Toon vervolgens aan dat je een echt mens bent (spamfilter). Tenslotte nog even geduld i.v.m. moderatie.