woensdag 21 oktober 2015

Granola

Speciaal op verzoek van mijn zus (die trouwens ook een mooie blog heeft) komt hier ons wel beproefde recept voor Granola. Ik wilde mijn recepten eigenlijk voor een apart kookblog bewaren, om hier niet de indruk te wekken, dat wij ontzettend veel eten, haha. Maar goed, ik moet mijn lezers hier ook wat gunnen, toch?







De voorraadkast

Het begint allemaal in onze voorraadkast, onder te trap. Dit is niet echt een kast, maar de voorraden beginnen hier wel grote proporties aan te nemen. Ziehier onze nieuwste aanwinst: een vijfgranen vlokkenmix met tarwe, haver, rogge, gerst en rijst. Voorheen mixten we gewoon een aantal verschillende vlokken.



Zorgvuldig geselecteerde ingrediënten

Alle benodigdheden voor de granola staan in deze kast in de keuken. Deze voorraadpotten hebben samen met de granola al een hele evolutie achter de rug, inclusief natuurlijke selectie. Want ik begon ooit met een recept uit een supermarkttijdschrift. Manlief heeft daar de nodige aanpassingen aan gedaan. Want kokosrasp is veel lekkerder dan gemalen kokos. En er mogen wel wat meer noten in. En cranberry's zijn zo zoet. Kortom: de ingrediënten zijn zorgvuldig geselecteerd. (Oooh, dat wordt daar dus altijd mee bedoeld!) Uiteindelijk hebben we zelfs de oventemperatuur aangepast, zodat de voedingsstoffen in de noten mogelijk nog meer worden behouden. We kunnen nu spreken van een eigen recept!



Het recept

Ik zal jullie niet langer van het ontbijt afhouden.

Ingrediënten

  • 350 gram vijfgranen vlokkenmix *
  • 75 gram pompoenpitten
  • 25 gram zonnebloempitten
  • 25 gram lijnzaad
  • een handje kokosrasp
  • 40 gram walnoten
  • 40 gram pecannoten
  • 40 gram hazelnoten
  • 40 gram amandelen
  • ... of andere noten (bijv. paranoten)
  • 6 eetlepels zonnebloemolie
  • 6 eetlepels honing
  • 5 gedroogde vijgen (of andere vruchten zoals abrikozen of dadels)

* Je kunt ook havervlokken gebruiken, deze zijn het gemakkelijkst verkrijgbaar. Voor de afwisseling is het wel lekker om een tweede soort vlokken (bijv. rogge) toe te voegen. Veel supermarkten hebben bij de superfoods wel wat van deze vlokken staan.

Pas de ingrediënten en hoeveelheden gerust aan naar jouw eigen smaak!

Bereidingswijze

Mix alle ingrediënten behalve de vijgen door elkaar in een grote schaal. (Deze bak ik niet mee.) Leg de granola op een bakblik met bakpapier in de oven en laat ze een uur roosteren op 80°C. Schep de granola elke 15 minuten even om.

(Als je wat meer haast hebt, kan je de granola ook op 180°C roosteren voor 20-25 minuten. Dan wel elke 8 minuten omscheppen.)

Laat de granola afkoelen. Snijd de vijgen in stukjes en meng ze  door de granola.


 


En smullen maar!

Als je het in een glazen pot stopt, is het ook een leuk cadeautje. Deze potten breng ik vandaag voor mijn broertje mee. Wel opeten binnen een week. Langere houdbaarheidstests hebben we nog niet uitgevoerd.






Hier staat het bij ons in de ontbijtkast. Krachtvoer, noemt mijn vader het. En dat is precies de bedoeling van een ontbijt. Het paard in mij kan er goed op galopperen!









1 opmerking:

  1. Nou dat ziet er lekker uit. Binnenkort eens proberen! Bedankt hè!

    BeantwoordenVerwijderen

Heb je iets leuks toe te voegen? Gezellig! Plaats hier je reactie. Toon vervolgens aan dat je een echt mens bent (spamfilter). Tenslotte nog even geduld i.v.m. moderatie.