maandag 19 oktober 2015

Italië shoplog

Wat? Zijn wij zomaar naar Italië in onze herfstvakantie? Even schoenen kopen? Nee hoor, niets van dat alles, ik heb het over afgelopen zomervakantie. Ik loop een béééééétje achter met bloggen, vier maanden maar liefst. Dus droom bij het herfstige weer lekker weg met deze Italië shoplog.

Bereid je voor op een verrassende shoplog. Weinig schoenen of tassen. Wel veel levensmiddelen en keukenspulletjes, want wat zijn we culinair geïnspireerd! Sommige dingen zijn ook prima in de Nederlandse winkels te vinden. Maar wat is er nou leuker dan een aantal souvenirs, die je ook echt gaat gebruiken?



Een toelichting op de vergaarde spulletjes (stiekem toch ingebed in wat vakantieverhalen):

Levensmiddelen
De eerste week zaten we in Toscane. We gingen op kookcursus in Lucca, waar we onder andere seitan leerden maken. In Italië, of all places! Geïnspireerd door deze cursus kochten we een een paar pakken Farine (meel) (niet op de foto), waarmee manlief thuis al een paar keer heerlijke seitan heeft gemaakt.

We zaten vlakbij de wijnstreek Montepulciano en hebben dan ook het gelijknamige stadje bezocht. Later kwamen we een goede fles wijn uit deze streek tegen in een welbekende Duitse supermarkt. Deze wijn smaakte zo goed, dat we nog een paar flessen hebben ingeslagen. We drinken thuis niet superveel wijn, dus daar kunnen we even mee vooruit.

Nog meer supermarktaankopen: de conchiglie (grote pastaschelpen). Ik kocht twee pakken: één voor onszelf en één om cadeau te doen. Eenmaal thuis vond ik een heerlijk recept en gingen de schelpen behoorlijk snel op. Helaas voor de potentiële cadeau-ontvanger... we hebben het tweede pak inmiddels zelf aangebroken. De schelpen op de foto lijken wat op slakkenhuisjes en zijn eigenlijk iets te groot. Gelukkig heb ik de schelpen al voor een redelijke prijs in de Nederlandse supermarkt gespot.

Verder kocht ik nog een paar fancy sapjes. Ze waren supergoedkoop en bevatten zwarte wortels en zwarte bessen. Dat klinkt spannend, maar het smaakte gewoon naar cassis. De lege flesjes heb ik nog bewaard voor een leuke DIY, dus dat lees je ter zijner tijd op mijn blog. Op de valreep kocht ik nog een potje kappertjes, voor bij ons Italiaanse seitangerecht.


Keukenspulletjes
De meeste keukenspulletjes kochten we in de tweede week. We verbleven toen aan het Iseomeer en hadden daar ook toegang tot een mega-supermarkt. We kochten een wijnkruk en -ontluchter (niet op de foto): niet typisch Italiaans dus, maar vooral praktisch.

Ook kochten we een moka express. Op de foto zie je er drie, dat zit zo. Op onze bruiloft kregen we een hele grote, zo groot, dat het gewoon zonde van de koffie was. Tijdens een treinreis naar Florence kochten we een hele kleine, maar die was maar voor één persoon. Vandaar onze derde aankoop. Niet heel minimalistisch, ik weet het, maar het staat wel reuze gezellig in de keuken!

En tenslotte een pureestamper. Waar heb je dat nou weer voor nodig, zal je je misschien afvragen. Maar als je de zelfgemaakte gnocchi van manlief proeft, dan begrijp je wel waarom!


Diversen
En wat hebben we verder zoal gekocht? Twee pakjes zaden voor gele en zwarte tomaten, die komen uit Toscane. Op de markt kocht manlief een beurs, toch nog iets typisch Italiaans! Deze is direct ingewijd, vandaar dat ik de verpakking op de foto zette. Ik was de bloemenzaadjes uit Firenze vergeten, gewoon van een bloem afgehaald, met wat hulp van een Nederlandse vrouw, die ook op bloemenjacht was. Geen idee wat het is en hoe het werkt, maar dat zien we wel!

De laatste artikelen zijn afkomstig uit Verona. Daar zijn we naar de opera geweest. We kochten een Pinocchio poppetje voor mijn neefje (niet op de foto, ik heb het poppetje al gegeven voordat ik de foto maakte). Manlief gaf mij die leuke houten waaier cadeau. Dan nog een libretto van de opera (Nabucco) en een kaarsje, dat we kregen, om aan het begin van de opera aan te steken.


Dat was mijn shoplog. Niet allemaal typisch Italiaans aankopen, maar wel een selectie, die typisch is voor ons. Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen! In dat geval zal ik weer eens wat vaker schrijven...




2 opmerkingen:

  1. Leuk die spulletjes. En hoezo niet typisch Italiaans?
    Dat Pinocchio poppetje zal ik eens op de foto zetten.
    Benieuwd wat je allemaal nog meer leerde op de kookcursus.
    Als je tijd hebt ben ik trouwens wel benieuwd naar je granola recept. Hoeft niet heel precies hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke blog weer, en het water loopt je zo de mond in. Maarum, wat is seitan? Ik heb duidelijk iets gemist in de culinaire wereld ;) Hier afgelopen week een boel eland-koekjes gemaakt, een plaatselijk vrijwilligersklusje van de gemeente. Het grootste (jaja, lekker belangrijk) eland standbeeld ter wereld werd in onze gemeente onthuld, en om dat te vieren was er van alles te eten enzo, o.a. door vrijwilligers gebakken eland koekjes. Je kon het super schattige steekvormpje gratis (jaja, dat dan weer wel) ophalen bij de gemeente. Als het om bakken gaat is die Noren niks te gek hoor, hihi. Tot een volgend keertje, leuk!

    BeantwoordenVerwijderen

Heb je iets leuks toe te voegen? Gezellig! Plaats hier je reactie. Toon vervolgens aan dat je een echt mens bent (spamfilter). Tenslotte nog even geduld i.v.m. moderatie.