zaterdag 28 november 2015

Blogplannen en studie update

In mijn geefmaand update #2 liet ik al een eenvoudige wiskunde-aantekening zien. In dit artikel wil ik iets meer vertellen over mijn studie en werk. Ik ben in september begonnen aan de 2e graads lerarenopleiding natuurkunde en scheikunde.

Wat dit te maken heeft met mijn blogplannen? Het lijkt me leuk om eens wat vaker iets uit mijn leven te delen. Want meestal blijft het bij wat losse flarden. Wat op zich een goed beeld van mij geeft, want ik maak bijna nooit een zin af. Maar toch... het zou aardig zijn als hier wat meer structuur in komt.



Studiekeuze

Een paar jaar geleden was mijn plan: eerstegraads scheikundedocent worden. Zonder bevoegdheid was dat lastig en ik maakte vele omzwervingen. Ik gaf lessen in de onderbouw havo/vwo (NaSk, biologie), op het HBO (chemische technologie) en op het MBO (scheikunde, biologie, rekenen, biotechnologie). Steeds weer wennen aan een nieuwe school, steeds weer nieuwe vakken geven, en steeds weer net wat teveel uren werken...

Dit schooljaar begon ik eindelijk aan de lerarenopleiding! Ik stond voor de keuze eerste- of tweedegraads, scheikunde of natuurkunde. Ik hakte de knoop door toen ik wist dat ik NaSk ging geven in de onderbouw: het werd de 2e graads opleiding natuurkunde èn scheikunde.

Studieprogramma

Twee studies tegelijk lijkt best veel. Maar door overlap in de programma's en vakinhoudelijke vrijstellingen (vanwege mijn vooropleiding) is het wel wat te doen. Het moeilijkst is om alles handig in elkaar te puzzelen. Mijn globale studieprogramma is vrij overzichtelijk: op woensdagavond onderwijskundige vakken en op vrijdag vakken voor natuurkunde en scheikunde (deels tegelijkertijd).

Periode 1

De eerste periode volgde ik de volgende vakken:
  • woensdagavond onderwijskunde 1
  • vrijdagochtend natuurkunde (mechanica) | practicum scheikunde 1 (vrijstelling)
  • vrijdagmiddag Arbo&EHBO (vrijstelling) en wiskunde 1 (vrijstelling)
Je leest het al: het regende vrijstellingen. Een studiegenoot vraagt me altijd of ik weer lekker ben wezen shoppen. Ik moest echter nog erg op gang komen en enorm wennen aan het lesgeven in het voortgezet onderwijs. Dus het was goed om rustig te beginnen.

Resultaat: mechanica gehaald na een week in eenzame opsluiting: een 8,4.
Op de foto hieronder zie je hoeveel kladpapier ik heb volgeschreven. (Nou ja verstopt onder die eierdoos.) Voor onderwijskunde 1 krijg ik de toets pas in periode 2.

Overvolle tas met oud papier, grotendeels afkomst van mijn notities tijdens het leren van mechanica.


 

Periode 2

De tweede periode had ik ook weer veel vakinhoudelijke vrijstellingen. Zoveel, dat ik vrijdag pas om 15.15 uur op school hoef te zijn. Omdat ik niet zoveel dagen werk (en niet van shoppen houd), ben ik wat tweedejaarsvakken op donderdag gaan volgen. De vakken die ik volg:
  • dinsdag cursus "rots en water" (4x)
  • woensdagavond onderwijskunde 1
  • donderdagmiddag elektromagnetisme | technologie & industrie | cursus "sterk voor de klas" (4x)
  • vrijdagochtend practicum natuurkunde 1 (vrijstelling) | theorie/practicum anorganische chemie (vrijstelling)
  • vrijdagmiddag wiskunde 2 (vrijstelling) en licht

Dit programma is al veel drukker dan vorige periode. Niet alleen meer vakken, maar ook een tweetal cursussen voor mijn ontwikkeling als docent. Vandaar dat ik op donderdagmiddag een driedubbele afspraak heb en dus toch veel op zelfstudie moet doen.

Zo ziet mijn bureau er meestal uit, als ik begin met studeren. Het mapje rechts helpt me weer om allerlei papier te sorteren.









 

Blogplannen

Wat hebben blogplannen met een studie update te maken? Als ik hard aan de studie ben, komt ik soms nergens anders meer aan toe. Toch is het belangrijk om ook af en toe wat tijd vrij te maken om te bloggen: even wat tijd voor mezelf en om mijn chaotische gedachten weer op een rijtje zetten. Het vereist wat planning en dat is nou precies de bedoeling!

De afgelopen weken heb ik al geprobeerd om weer wekelijks een stukje te schrijven. Nu doe ik daar een schepje bovenop: ik wil proberen om dit op een vast moment in de week te doen en wel op zaterdagavond. Mijn nieuwsbrief met een link naar mijn nieuwe blogpost wordt namelijk altijd om 23.00 uur verstuurd. Op deze manier kunnen jullie het stukje dus nog lekker in het weekend lezen.

Welnu, het is me gelukt, met een beetje smokkelen. Het zal jullie misschien wel eens zijn opgevallen, dat je om 23.00 uur een e-mail krijgt, enthousiast gaat lezen en het stukje nog niet helemaal af is. Dan heb ik alvast op publiceren geklikt, maar moet ik nog wat dingen bijstellen, foto's plaatsen etc.


Ik wilde jullie eigenlijk allerlei leuke anekdotes over de lessen vertellen en met mooie aantekeningen strooien. Dat bewaar ik voor de volgende keer. Nu weten jullie in elk geval waar ik überhaupt mee bezig ben! Mijn blog "loopt" weer een beetje, en hopelijk mijn studie minstens zo hard :)

2 opmerkingen:

Heb je iets leuks toe te voegen? Gezellig! Plaats hier je reactie. Toon vervolgens aan dat je een echt mens bent (spamfilter). Tenslotte nog even geduld i.v.m. moderatie.