donderdag 26 november 2015

November geefmaand #3 en cadeaustress

Juist wanneer ik denk "hé laat ik eens wat meer regelmaat in mijn blog brengen met wekelijkse updates", blijft de publicatie van mijn schrijfsels toch weer een grillige bedoening. Ik was allang weer aan een geefmaand update toe, maar de twijfel slaat steeds toe. Is het allemaal wel leuk genoeg? Andere deelnemers gaan veel verder uit hun comfortzone... Loop ik er niet de kantjes af? Het is toch nog wat wennen allemaal en de cadeaustress begint ook al toe te slaan. Toch is hier weer een update, terwijl intussen de laatste week van November geefmaand is ingegaan.




Positiviteit

Ik heb afgelopen week veel op andere blogs gelezen op zoek naar inspiratie. Als een late reactie, sloeg bij mij de twijfel toe. Ik was al wat onzeker over de grootsheid van mijn geefacties, maar met al het slechte nieuws over terrorisme en oorlog, leken deze acties nog knulliger. Gelukkig kwam ik op Aandachtige blog dit prachtige artikel tegen: omgaan met angst en negativiteit in de wereld. Het herinnert mij eraan, dat kleine dingen wel degelijk een groot effect kunnen hebben. Lees het zelf maar, want dit artikel is echt een aanrader!

Mijn derde (deels vierde) week

Er zitten per ongeluk wat gaten in mijn geeflogboek. Ik heb dat vervolgens wel ingehaald, maar toch was dit niet helemaal de bedoeling!

  • 15 november: oeps, gat in mijn geeflogboek!
  • 16 november: twee dingen via Marktplaats weggegeven.
  • 17 november: nog wat via Marktplaats weggegeven. Twee mandarijnen aan een dakloze man gegeven.
  • 18 november: manlief geholpen met diploma's inscannen.
  • 19 november: oeps, druk geweest met school, en weer een gat in mijn geeflogboek!
  • 20 november: een heeeeleboel petities getekend.
  • 21 november: bloemetje voor mijn tante meegebracht. We werden gastvrij onthaald door mijn tante en haar vriend met een heerlijke maaltijd en een parkeerplek. Daarna gingen we naar een fantastisch concert van de Noorse band Katzenjammer!
  • 22 november: tijd aan manlief en Robin besteed, Robin lekker laten struinen bij het kanaal.
  • 23 november: wauw, zo'n leuke spontane geefactie vandaag! De Mediatheek op onze school had uitverkoop: alle dubbele boeken werden verkocht voor het goede doel (Vluchtelingenhulp). Ik kocht twee dichtbundels voor manlief.
  • 24 november: kauwstaafje aan Robin gegeven.
  • 25 november: petities getekend: tegen kinderarbeid in goudmijnen en Amnesty International (El Salvador: 30 jaar cel na doodgeboren baby).
  • 26 november: wat zwerfafval opgeruimd (cadeautje aan het milieu) en nog een petitie getekend van Amnesty International (dichter ter dood veroordeeld voor afvalligheid).

Cadeaustress

Ik lijk de geefmaand redelijk door te komen. Toch heb ik wel degelijk last van cadeaustress. Vaak bedenk ik pas aan het eind van de dag iets en voelt het wat geforceerd. Ook staan er veel dingen op mijn lijstje, die ik al eens eerder heb gedaan en niet erg origineel vind (bijv. petities tekenen). Het lijkt een beetje op verjaardagsinkopen moeten doen terwijl ik van niemand een verlanglijstje heb. Oef, vreselijk vind ik dat om doelloos en zonder inspiratie rond te struinen en met lege handen thuis te komen. Ook met de geefmaand ben ik meer van de geplande acties.

Uitgelicht: geven via Marktplaats

Ook voordat ik aan de geefmaand meedeed, had ik het gratis weggeven via Marktplaats al ontdekt. Het is zo leuk als je weet dat je iemand nog blij kan maken met iets, wat je zelf niet meer nodig hebt. Vooral dingen, die de Kringloop niet eens verkocht zou krijgen, omdat ze nogal 'specifiek' zijn. Zo gaf ik vorige maand een antieke rekenmachine weg, tegen betaling van verzendkosten. Nieuw zijn rekenmachines niet zo duur, maar de ontvanger schreef, dat hij van oude dingen houdt. Grappig toch!

Deze maand gaf ik wat spulletjes, die ik bij de ontvanger in de brievenbus zou doen, omdat hij moest werken. Toevallig woonde deze meneer vlakbij mijn school. Dus zo gezegd, zo gedaan. Maar wat een agressief hondje bleken ze te hebben! Hap, hoorde ik, en daar werd het boek naar binnen getrokken. Met kloppend hart (want honden bij brievenbussen zijn toch best eng) duwde ik het tweede pakje ook in de bus gedaan en ook deze werd gretig aangepakt. Achteraf hebben we er erg om gelachen.

Ik schreef:
Ik heb het boek en het tegeltje bij u in de brievenbus gedaan. Ik hoop dat de hond beide pakjes heel heeft gelaten, want die was vrij enthousiast bij de brievenbus aan het springen. (Hij pakte het al aan...) Veel plezier ermee!
En kreeg als reactie:
Hahaha hallo ten eerste bedankt voor de moeite dat je het gebracht heb we waarderen het enorm! Echt top. De schade viel mee hoor!!!! Een paar tantjes in het boek maar alles is verder heel. Bij deze nog hartelijk dank en misschien tot de volgende keer.

Cadeautje

Heb je ook zin om iets te geven? Kijk dan even bij de acties van Amnesty International.

En tenslotte nog een cadeautje voor jullie. Luister naar dit vrolijke liedje van Katzenjammer en je dag kan niet meer stuk! Er zit zelfs een stukje in het Noors in, voor de Noors sprekenden onder ons :)




17 opmerkingen:

  1. Maak je niet druk of het allemaal wel leuk genoeg, en of je acties wel groots genoeg zijn! Alles is goed! Probeer is als criterium te nemen: geefacties waar je zelf lol in hebt, waar je een kriebel van in je buik krijgt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw wat lief, dankjewel!! Ik ben blij dat ik de uitdaging toch ben aangegaan en ga misschien wel stiekem wat langer door...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een super leuke geef acties. Zeker wel leuk genoeg!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ... Dan ontstaan de mooiste dingen, wilde ik nog zeggen (maar ik hing al veelste snel op die publiceerknop, en ben ook nog eens onder de verkeerde blognaam ingelogd hihi)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je bent goed bezig vind ik.Zelf doe ik mee in de FB groep met de geefmaand,weinig echte spullen weg geven maar vooral met extra aandacht iets doen is ook geven hoor!Succes voor de rest,hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lieve Mijntje.
    Laat je twijfels los en geef. Geef wat je wil, geef wat je kan en geef gewoon wat goed voelt. Het gaat om de positieve energie die door geven in de wereld komt en of het dan origineel is of onderdeel van wat je toch al doet maakt niet uit!
    Veel plezier nog en geniet vooral van wat je doet!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gun je jezelf ook goed is goed genoeg deze maand? Het gaat om de gedachte, om het geven. Niet om de grootte van het gebaar of de belangrijkheid! (ik herken de aarzeling maar ben aan het leren dat dat niet hoeft)
    groet,
    Christel

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat spullen weggeven via Weggeefsites had ik ook op mijn lijstje staan voor deze maand, maar daar is het bij mij weer niet van gekomen. Volgens mij zijn het superlieve geefacties, je gooit de kadootjes zelfs nog zelf bij mensen door de bus! Leg de lat niet te hoog, ik heb ook alleen maar dingen gedaan waar ik zelf lol in had. Superleuk dat je ook fan bent van Katzenjammer! Ik heb ze al drie keer in concert gezien, maar dit nummer kende ik nog niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jij bent goed bezig zeg, ik kan een voorbeeld aan je nemen! Hartelijk dank voor het filmpje van Kattzenjammer (ik had er nog nooit van gehoord). Ik ben nu gelijk vrolijk, wat een leuk lied en video!

    groetjes van Yolanda Oosterom

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wauw wat ontzettend veel lieve reacties, dank jullie wel, mijn dag is helemaal goed vandaag!

    Ik focus misschien teveel op 'wat ik had kunnen doen'. Zal mezelf inderdaad ook "goed is goed genoeg gunnen" (mooi gezegd!.

    En super dat het liedje van Katzenjammer in de smaak valt. Leuk dat jij ook fan bent, firma Fluitekruid. En Yolanda: ze hebben nog veel meer geweldige muziek. Grappig detail: dit liedje gaat over dat het best moeilijk is om een liedje te schrijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja, ik ben Katzenjammer al aan het googelen, wat zijn ze leuk! Nomaals bedankt!

    groeten en fijne dag,
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik denk dat we allemaal wel last hebben van het "is het wel genoeg" gevoel. Ik tenminste wel. Veel dingen die op mijn geeflijst staan zou ik anders ook gewoon doen. Ik heb dit jaar ook niets bijzonders gedaan vergeleken bij vorige jaren. Maar eigenlijk voelt dat beter merk ik inmiddels, omdat het niet zo geforceerd is. Ik denk dat het vooral om de intentie gaat. Met z'n allen hebben we de wereld toch weer een (heel klein) duwtje de goede kant uit gegeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Of je wel genoeg doet? Nou.... Lijkt me wel hoor ;)) superleuke acties. Haha, lachen de brievenbusbewaakhond.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heey Mijntje (mooie naam trouwens!),
    Mooie acties heb je gedaan hoor! En ik herken ook wel wat je zegt. Ik organiseer de Geefmaand mee, maar heb niet elke dag heel bewust iets gegeven. Oops, slecht voorbeeld hihi :-) Ik probeer dan ook maar gewoon mild naar mezelf te zijn... Op andere dagen geef ik meer dan 1x, dat compenseert weer een beetje :-) En ik denk dat we heel vaak ook geven zonder dat we dat heel bewust door hebben. Ik vind het super dat je meedoet, en vergeet niet: alle kleine beetjes helpen! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Leuk al die reacties en fijn om te lezen, dat het niet perse heel geforceerd hoeft te zijn. Het was echt superleuk om te doen. Hihi dat hondje was inderdaad (achteraf gezien) hilarisch.

    P.S. De naam Mijntje heb ik mooi gekozen (pseudoniem) :$

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Kleine beetjes maken één groot. Mooie geeflijst!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Leuk liedje! Het Noors ging wel erg snel om goed te verstaan. Dan moet ik het maar eens vaker luisteren :-) Groetjes uit de sneeuw dan wel regen (getsie, een ijsbaan buiten, waar is de vrieskou gebleven?) :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Heb je iets leuks toe te voegen? Gezellig! Plaats hier je reactie. Toon vervolgens aan dat je een echt mens bent (spamfilter). Tenslotte nog even geduld i.v.m. moderatie.