zondag 8 november 2015

November geefmaand

Hoera, ik ben aangemeld voor de November Geefmaand! Dit is een initiatief van de Verdubbeldame, wiens blog ik al jaren met belangstelling in de gaten houd. De geefmaand is niet nieuw, maar tot nu toe vond ik het steeds te spannend om mee te doen. Bij dit soort challenges bekruipt mij altijd het gevoel: leuk, maar zal het mij wel iedere dag lukken? Zo ook dit jaar. Toch heb ik me aangemeld, ietwat hals-over-kop en een week te laat, geheel in Mijntje-stijl dus.





Wat is de November Geefmaand?

Wat deze geefuitdaging precies inhoudt, staat hier prachtig beschreven. Kort samengevat komt het erop neer, dat je elke dag iets geeft. Simpelweg iets geven, waarvoor je niets terug verwacht. Dit kan variëren van een tastbaar cadeau tot onverdeelde aandacht of een helpende hand. Je mag geven aan bekenden of juist volslagen vreemden. En heel belangrijk: je mag zelf weten hoe je het invult. Je kunt dus dingen doen die het best bij jou passen.

Wat hielp mij over de drempel?

Zoals gezegd, kan je dingen doen die bij jou passen. Dat hielp mij over de drempel. Ik las de prachtigste verhalen op de blog van de Verdubbeldame. Bijvoorbeeld hoe iemand warme broodjes voor stratenmakers kocht of een bloemetje aan de caissière gaf... oei zoiets durf ik echt niet hoor! Maar ik houd wel van ludieke acties, kaartjes sturen en cadeautjes uitdelen. De laatste tijd had ik al een en ander gegeven: knutselspullen en een deken gedoneerd voor vluchtelingen, Stichting "Wens komt uit" gesteund door wenskaartjes te kopen en een boek weggegeven via Marktplaats. Dus ik weet dat ik het kan, alleen nu nog dagelijks.

Superschattige kaartjes met uiltjes van Stichting "Wens komt uit". Ik verheug me erop deze kaartjes te versturen!

























Mijn eerste week

  • 1 november: oeps, ik bedacht pas later, dat ik toch wel mee wilde doen. Maar ik heb de afgelopen week al aardig wat gegeven, dus hopelijk ziet men dit door de vingers.
  • 2 november: met manlief mee geweest om diploma's te legaliseren.
  • 3 november: kleding en woordenboeken gedoneerd voor vluchtelingen.
  • 4 november: vandaag kwam mijn kaartje voor mijn lieve tante aan.
  • 5 november: chocolaatjes aan een jarige vriendin gegeven.
  • 6 november: oeps... ik viel in slaap na een intensieve toets: dit moet ik morgen goedmaken!
  • 7 november: vandaag ingehaald met 2 acties: (1) kaartjes verstuurd via Amnesty International en een donatie gedaan; (2) een reactie op een blog geplaatst.

Toegegeven, de meeste geefacties, waren dingen die ik anders ook had gedaan. Dus denk alsjeblieft niet, dat mijn giften niet oprecht zijn! Wel is het zo, dat de geefmaand mij over de drempel helpt om bepaalde dingen te doen. Ik heb namelijk altijd veel mooie ideeën, maar de focus van een goudvis. Twee acties krijgen wat extra aandacht.


Dit vind ik het leukst om weg te geven: een potje met iets lekkers. Het lapje stof komt jullie vast bekend voor.

























Uitgelicht: kaartjes via Amnesty International en een reactie op een blog

In de nieuwsbrieven van de verdubbeldame werd ook het sturen van kaartjes genoemd. Ik stuitte op deze mooie actie van Amnesty International: stuur een groetenkaartje. De website stond al enige dagen in mijn browser geopend, totdat ik gisteren dacht: ik "moet" vandaag nog iets doen! Je kunt via Amnesty International groetenkaartjes sturen naar mensen die onterecht vast zitten. Meedoen is gratis en je kaartje wordt door Amnesty op echt papier afgedrukt en verstuurd. Ik heb drie kaartjes verstuurd en daarna een kleine donatie gedaan.

Ik reageer wel eens op blogartikelen, die mij aanspreken. Maar dit kan ik veel vaker doen! In het verleden merkte ik, dat zo'n reactie ook heel leuk kan zijn voor de blogger of blogster. Geen wonder natuurlijk, want het is ook ontzettend bijzonder, als je stukjes worden gelezen en gewaardeerd. Gisteren heb ik gereageerd op een artikel van blogster Iris. Toch wel spannend, want komt mijn welgemeende compliment niet overdreven over? Maar denk erom: je geeft zonder dat je iets terugverwacht. Toch was ik wel blij, toen ik een reactie op mijn reactie kreeg. Dit ga ik nog veel vaker doen!

Zo zie je maar weer...

Je hoeft geen superheld te zijn om elke dag iets te geven. Misschien doen jullie dat al dagelijks, zonder er lang bij stil te staan. Ik vind dat stilstaan wel leuk, omdat ik de laatste tijd vooral erg bezig ben, om mijn eigen zaken goed te regelen. Daar ga ik ook mee door, maar het een sluit het ander niet uit. Tot nu toe bevalt de geefmaand mij supergoed en ik ga er dus enthousiast mee door.


5 opmerkingen:

  1. ik doe weliswaar niet mee aan de geefmaand, maar wil je wel een complimentje geven: ik vind je een mooi mens en blijf vooral die je bent ☺☺☺

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk dat je meedoet Mijntje!! Mooie dingen heb je al gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoera, ik vind reacties op mijn blog zooo leuk :) Jij ook succes, Tartelette! En bedankt voor de aanmoeding, Verdubbeldame!

    BeantwoordenVerwijderen

Heb je iets leuks toe te voegen? Gezellig! Plaats hier je reactie. Toon vervolgens aan dat je een echt mens bent (spamfilter). Tenslotte nog even geduld i.v.m. moderatie.