zondag 13 december 2015

Seitan maken

Oei, mooie plannen had ik om voortaan op zaterdagavond een stukje te plaatsen... Ik zit vol inspiratie, maar het ontbreekt 'm eventjes aan focus. Druk bezig met 'geen koffie drinken', zullen we maar zeggen. Gelukkig heb ik nog wat foto's liggen van de kookkunsten van manlief.

In mijn Italië shoplog vertelde ik over een kookcursus in Lucca (Noord-Italië), waar we onder andere seitan leerden maken. Uit één van de reacties bleek, dat seitan nog niet bij iedereen bekend is. Tijd om hier een blogstukje aan te wijden!



Wat is seitan

Seitan is gemaakt van tarwegluten (het eiwit uit tarwe). Het zou door boeddhistische monniken zijn ontwikkeld en wordt ook wel boedhistisch vlees genoemd. Niet zo vreemd, aangezien het qua textuur iets van vlees wegheeft (maar veel lekkerder, want: diervrij!) en het bevat veel eiwit en ijzer.

Seitan wordt van tarwemeel en water gemaakt, waarbij het zetmeel stap voor stap uit het meel wordt gehaald, zodat je vrijwel alleen de gluten overhoudt. Ik moet zeggen: het voelt wat rebels om te schrijven over seitan, in tijden, waarin gluten zo gedemoniseerd worden. Maar ik vind seitan god-de-lijk! Ik kreeg het er met de paplepel ingegoten en het is voor mij dus echt comfort food.

Seitan is verkrijgbaar in Aziatische winkels. Het is dan ingemaakt in sojasaus en bouillon. Maar je kunt het veel goedkoper zelf maken. Bovendien kan je het dan ook eens in een andere keuken gebruiken dan de Oosterse keuken. Bijvoorbeeld de Italiaanse keuken!


Hoe maak je seitan?

Meng 1 kg tarwebloem met 0,5 liter water tot een deeg. Deze stap kan je het best in de keukenmachine doen. Kneed er een bal van.

Plaats de deegbal in een kom met koud water en kneed totdat het water wit wordt. Giet het water af, voeg nu heet water toe en kneed weer totdat het water wit wordt. Herhaal dit proces een aantal keer (met om en om koud en heet water) totdat het water bijna helder is.

Je hebt nu een wat plakkerig deeg. Dit is veel minder deeg dan in het begin, omdat je bijna al het zetmeel eruit hebt gehaald. Pak het seitan in een doek en kook het in groentebouillon. Of snijd de seitan in plakjes en kook deze.












Het resultaat

OM-NOM-NOM! (Had ik al gezegd, dat ik seitan lekker vind?) En het mooie is: het komt niet in één keer op. Je kunt de rest inmaken.

Het vereist trouwens wel wat oefening. Ik beveel de kookcursus bij Chef Paulo dan ook van harte aan. Wellicht kan je ook even op Youtube zoeken naar instructiefilmpjes.


2 opmerkingen:

  1. Weer wat geleerd :-) en ben nu wel erg benieuwd naar seitan. Wie weet vind ik binnenkort ff de rust om het te maken. De granola heb ik al wel een keer gemaakt, zonder dadels maar met gedroogde banaan (bananenchips). Heerlijk! Nu slapen :-D Groetjes Marieke (buiten is het -16,2 binnen snort de kachel)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je kunt het natuurlijk ook eerst uit de winkel proeven. Leuk dat je de granola hebt gemaakt. En wat koud -16,2 graden! Ik stelde mijn leerlingen laatst een vraag over antivries in Noorwegen.

    BeantwoordenVerwijderen

Heb je iets leuks toe te voegen? Gezellig! Plaats hier je reactie. Toon vervolgens aan dat je een echt mens bent (spamfilter). Tenslotte nog even geduld i.v.m. moderatie.