zondag 10 januari 2016

Gewoonte #1: een planning maken

Ik wil iedere maand een nieuwe gewoonte ontwikkelen om mijzelf vooruit te helpen. Het schijnt dat 30 dagen een geschikte periode is om iets nieuws aan te leren of af te leren (laat je inspireren door Matt Cuds op Ted Talks). Denk aan zaken als op tijd naar bed gaan, elke dag een foto maken, mediteren, hardlopen of... vul maar in wat jij zou willen leren!

Vandaag blik ik terug op de vorige uitdagingen: Elke dag iets geven (November Geefmaand) en Geen koffie drinken. En ik vertel waar ik komende maand aan ga werken: het maken van een planning.

Saai om te lezen? Je wordt beloond met een kattenbonus...

Terugblik November Geefmaand

Voor mijn gevoel heb ik al vaak genoeg teruggeblikt op de November Geefmaand. In mijn laatste update kan je lezen hoe ik het heb ervaren. Het mag duidelijk zijn, dat ik erg enthousiast ben geworden over geven! Nou ja geworden... ik vond het eigenlijk altijd al leuk.

Maar het voelt soms zo raar om te geven... Je zelfgebakken cake wordt argwanend door collega's bekeken. Of je moet met je Grabbelton gaan leuren, terwijl je had gehoopt, dat je bezoek als blije kinderen op de cadeautjes aan zou vallen.  Mensen denken vaak dat je lijp bent geworden als je iets weggeeft.

Toch merk ik dat ik mijn schroom ietsje heb overwonnen. Ik houd het niet dagelijks bij, maar denk toch geregeld bij mezelf: "Oh ja, dit is een mooi geefmoment". Ik ben weer wat attenter geworden en dat voelt erg goed! En eerlijk is eerlijk: met iets minder spullen, ben ik ook een gelukkiger mens.

Terugblik Koffieverslaving

Over het niet drinken van koffie zal ik geen lang verhaal afsteken. Maar ik was er wel druk mee! Langzaam maar zeker begon het steeds normaler te worden om toch iets anders te drinken. Mijn enorme theevoorraad is intussen bijna op! Mijn intentie was niet om volledig te stoppen, maar wel om de koffie een beetje "uit mijn systeem" te krijgen.

Na deze koffieloze maand, heb ik op 2 januari besloten dat ik weer koffie mocht. Mijn richtlijn is: alleen koffie nemen op een moment dat ik ontspannen ben en alleen als ik er echt zin in heb. Dat werkt goed. Ik heb sindsdien een paar kopjes op, een hoeveelheid die ik voorheen wel eens op één dag naar binnen slobberde.

Mijn nieuwe gewoonte: plannen

Plannen vind ik echt het moeilijkste ter wereld! Van vorige periode weet ik, dat ik enorm hard kan studeren. Alleen voordat ik die studiemodus zit, zijn er vele potten thee gedronken, is mijn bureau ontzettend opgeruimd en heb ik vele blogs gelezen van andere vrouwen met confetti in hun hoofd... Het zou wel eens fijn zijn om iets minder dan 8 uur op een dag te leren!

Ik voel me een enorme antiheld, terwijl ik dit schrijf. Mijn lezers zijn vast geweldige planners, denk ik dan... Ik hoop dat er iemand reageert om me aan te moedigen, want dat hielp bij die koffie ook zo goed! Want ja, hoe ga ik mijn lezers vertellen, dat ik het niet heb gered? Waar een beetje sociale druk al niet goed voor is...

Goed, de eerste week na de kerstvakantie heb ik veel te weinig gedaan. Nou ja, geblogd over IJzelvrij en over IJzige schoonheid. Maar vandaag heb ik planningen voor mijn studie gemaakt. En ik ga deze maand elke avond een planning maken voor de volgende dag.

Is dat genoeg uitdaging voor een maand? Voor mij wel! Ik heb altijd zoveel ijzers in het vuur... En hoe zit het dan met het nakomen van die planning? Tja... vandaag leek mijn dagbesteding totaal niet op de planning, die ik gisteren heb gemaakt. Maar ik had wel een hele productieve dag! Dus ook als het nakomen van de planning niet meteen lukt, ga ik onvermoeibaar door... Een nieuwe gewoonte aanleren vereist de nodige oefening.

Mijn studiematerialen voor deze periode. Op het onderste boek na, moet ik alle boeken helemaal kennen! In het doosje zit mijn demoproef voor een magneettrein, zo leuk!

























Kattenbonus

En dan nu de kattenbonus, zoals beloofd...
(Credits voor dit mooie woord gaan de feelgood-blog TeamConfetti.)


Asterix

Mickey



4 opmerkingen:

  1. Met de geefmaand doe ik al drie jaar mee maar geen koffie meer drinken? Sorry ik pas. ;-) Ik ben wel geminderd met drinken. Max 2 à 3 kopjes per dag nog. En aan plannen heb ik een hekel. Ik doe het alleen als het echt moet. Succes gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, dat lees ik vaker :) Het is ook niet mijn bedoeling om anderen tot een koffieloos bestaan te bekeren... Minder koffie en meer plannen zijn gewoon hard nodig voor een wervelstorm als ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh wat een goede "gewoonte" ben je van plan Mijntje! Ik doe met je mee, want het zou voor mij ook heel handig zijn, ik ben een enorme chaoot namelijk:). Dus ik volg je op de voet. Nee hoor, voel je niet verplicht, geintje. Maar ik ben benieuwd of het je een beetje gaat lukken, en ik gebruik je als inspiratiebron. Haha, als dat geen aanmoediging is dan weet ik het niet meer.
    Succes en ik vind het een mooi 30 dagen voornemen!
    groetjes, Yolanda
    Ps wat een mooie foto's van je kattenbeestjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank dank! Fijn, dat ik niet alleen ben in de wereld der chaoten :) Het gaat nog niet zo goed met plannen tot nu toe... (Want wat doe ik nu anders op mijn blog?) Maar nu ik tot inspiratiebron ben benoemd, zal ik beter mijn best doen :)

    BeantwoordenVerwijderen

Heb je iets leuks toe te voegen? Gezellig! Plaats hier je reactie. Toon vervolgens aan dat je een echt mens bent (spamfilter). Tenslotte nog even geduld i.v.m. moderatie.