dinsdag 5 januari 2016

IJzelvrij

"... voorzichtig morgenvroeg want het gaat heel erg ijzelen", zo schreef mijn moeder in haar nieuwjaarswens.

Vanochtend werd het direct duidelijk: dit wordt uitkijken geblazen. Heel voorzichtig glibberde ik stapje voor stapje over het tuinpad om Robin uit te laten. Ik bleef verder op het gras, want het was niet te doen. Na onze miniwandeling maakte ik mij klaar voor vertrek.





Ik had al gepland om met de auto te gaan, want het zou laat worden vandaag. Oeps... ik moest nog krabben! Tot overmaat van ramp, lag de krabber achterin de auto en die ging niet open. De voorportier kon gelukkig wel open, dus ik liet de motor eerst maar even loeien. Uiteindelijk ontdooide de achterklep en kon ik het ijs in dikke platen van mijn auto halen.

Heel voorzichtig ging ik op weg, mijzelf afvragend of mijn leerlingen vandaag zouden komen en hoe ze dat zouden doen. Wellicht werden ze gebracht. Ik dacht terug aan hoe er eind november een paar plaatsen in mijn klaslokaal leeg bleven. Een groepje leerlingen zou toen vanwege de regen met de auto komen, maar ze waren in het water beland. Gelukkig is dat toen goed afgelopen, maar wat een schrik! Terug naar vandaag... hier had toch een belletje moeten gaan rinkelen.

Ik had nog 10 minuten, maar was niet van plan om te gaan scheuren. Maar hey, wat reed het lekker door, er was bijna geen verkeer! Het eerder genoemde belletje rinkelde nu zachtjes... wat deed ik toch op deze uitgestorven wegen? Precies op tijd kwam ik aan... bij een haast lege school. Toch geen roosterwijziging? De conciërge kwam me tegemoet: "Er zijn geen lessen vandaag", vertelde ze. Logisch natuurlijk! Veel te gevaarlijk voor die kinderen, die van heinde en ver moeten komen.

Leerlingen vinden zo'n dagje ijsvrij (lees: ijzelvrij) helemaal niet erg. Zelfs niet als de NaSk les vervalt. En guess what? Ik vond het zelf ook leuk om zomaar vrij te hebben. Ik heb niet geschaatst op straat, maar ik had wel zeeën van tijd voor mijn studie! En ik kon nog even wat natuurwetten uittesten: zonder wegweerstand vlieg je inderdaad uit de bocht en loepn wordt zelfs onmogelijk.


Moraal van het verhaal:
  1. In al mijn pogingen om goed voorbereid te zijn, is het ook wel handig om bij slecht weer de website van de school te controleren.
  2. Code rood is niet altijd aanstellerij. Meestal wel hoor. Nederlanders zijn experts als het gaat om de beheersing van water, maar met de bevroren fase van water is het toch een heel ander verhaal.





Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Heb je iets leuks toe te voegen? Gezellig! Plaats hier je reactie. Toon vervolgens aan dat je een echt mens bent (spamfilter). Tenslotte nog even geduld i.v.m. moderatie.