zondag 3 januari 2016

Terugblik en goede voornemens

Jullie lazen in mijn vorige artikel al dat mijn kerstvakantie vol fijne (en nuttige) activiteiten zat. Hoe zit dat met het afgelopen jaar? Wat hield mij zoal bezig in 2015 en waar wil ik dit nieuwe jaar aan werken? Of waaraan juist niet?

Verwacht geen waslijst van goede voornemens. Die heb ik wel, maar ik raak daar zo overweldigd door, dat ik er nooit aan zal beginnen. Maar stap voor stap kan je ook grote dingen bereiken.

Laat ik beginnen met de terugblik op 2015. Op welke mijlpalen of bescheiden jubelmomenten kijk ik terug?

Terugblik op 2015

Op huis-tuin-en-keuken gebied deden we (lees: manlief) heel wat toffe dingen in de tuin: een broeikas (met tuinbonus), een bank en bloembakken (met Mickey op de catwalk en Asterix die bijna in de bloembakken springt), een pergola en een vijver. De kroon op al het werk was een tuinfeest, dat door het miezerige weer op een huisfeest uitmondde. Ook leuk!

Het meest bijzonder van alles waren toch wel de koolmeesjes in ons vogelhuisje!




Een persoonlijke mijlpaal: ik overwon mijn bloedangst. Nu lijkt het toedienen van een vingerprik bij jezelf niet heel heftig (zie foto hieronder), maar ik werkte een lijstje af opbouwend van "niet zo prettig" tot "heel erg gruwelijk". Tegenwoordig kijk ik gerust een filmpje van een heupoperatie, terwijl ik mijn lunch verorber. Maar ik weet niet of dat voor mijn lezers ook geldt.

Wat minder enthousiast ben ik over gewelddadige films, maar er bestaan (helaas?) ook geen behandelingen voor compassie.

Ook het beginnen met de lerarenopleiding natuurkunde en scheikunde is echt een mijlpaal! Wat werk betreft huppelde ik van contract naar contract. Huppelen klinkt in elk geval beter dan hobbelen, nietwaar? Waarmee ik maar wil zeggen: ik deed er alles aan om positief te blijven.



Toch had de drukte van werk en solliciteren zijn weerslag op mijn blog. Er was genoeg om over te bloggen, maar ik maakte me vooral heel veel zorgen. Na een lange blogpauze ging ik vanaf oktober weer meer bloggen. Het werd ineens druk op mijn blog toen ik over de November Geefmaand begon te schrijven. Op dit artikel kreeg ik een recordaantal van 14 reacties en 143 views. Ook kreeg ik een paar nieuwe lezers, wauw!

Overigens zijn het niet de cijfers die mij blij maken, maar de reacties zelf. De November Geefmaand was een superleuke ervaring, die ik graag deelde op mijn blog. Toch borrelde hier veel onzekerheid op: was dit wel leuk om te lezen, was het allemaal wel bijzonder genoeg? De lieve reacties en aanmoedigingen waren zo fijn! Het moedigde me enorm aan om meer te bloggen.

Tussen de bedrijven door bleef ik lekker opruimen en minimaliseren. Na een geslaagde 100 Things Summerchallenge in 2014, ben ik op een lager pitje verder gegaan. Opruimen betekent namelijk beslissingen maken en dat kost heel veel tijd. Na een herfst/winter en een lente update, stopte ik met bloggen hierover. Het leek me wat saai voor mijn lezers.

Tenslotte mogen onze vakantie naar Italië en de kookcursus (met o.a. zelfgemaakte seitan) niet ongenoemd blijven. Dat zijn toch de krenten in de pap!






 

Zomaar wat goede voornemens

Elke dag mediteren, elke week bloggen, elke maand veel geld sparen, tijd maken voor familie en vrienden, minder spullen bezitten, mooie foto's leren maken, klussen en spulletjes pimpen in huis, muziek maken, lekker kokkerellen, gezond eten, genoeg slapen, boeken lezen, vlijtig studeren, een nieuwe baan vinden, een goede docent worden, de oplettende lezer verrassen, minder vergelijken, plannen als een baas, nooit meer uitstellen en altijd de regie hebben... zomaar een greep uit mijn waslijst met mooie plannen.

Maar zoals ik al zei, werken lange lijsten met voornemens heel overweldigend. Focus op één doel werkt veel beter. In oktober kwam ik op het idee om stap voor stap nieuwe gewoontes te ontwikkelen. Het schijnt dat zo'n 30 dagen een goede periode is om een nieuwe gewoonte te ontwikkelen.

Ik beet de spits af met de November Geefmaand, die toevallig net begon. Daarna heb ik een maand geen koffie gedronken. Voor komende maand staat plannen op de agenda. Wie zegt dat het gemakkelijk moest zijn?


Welnu, ik laat het hierbij voor vandaag. Minder langdradig bloggen is ook een goed voornemen van mij. Lieve lezers, bedankt voor het lezen van mijn blog het afgelopen jaar, voor jullie reacties op mijn blog of in het echte leven, maar ook zij die stilletjes meelezen bedankt!

En ik ben ook wel benieuwd of jullie goede voornemens of leuke plannen hebben...

2 opmerkingen:

  1. Leuk overzicht! Wat bloggen betreft: je moet vooral bloggen zoals je het zelf graag wil, óók wat het onderwerp betreft, maar dat is natuurlijk mijn bescheiden mening maar. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankje! En fijne tip hoor! Ik ben soms wat teveel met mijn lezers bezig. Dus het is wel goed om te onthouden, dat dit lekker mijn blog is :)

    BeantwoordenVerwijderen

Heb je iets leuks toe te voegen? Gezellig! Plaats hier je reactie. Toon vervolgens aan dat je een echt mens bent (spamfilter). Tenslotte nog even geduld i.v.m. moderatie.