maandag 29 februari 2016

Gewoonte #2: elke dag een stukje lezen

Zoals aangekondigd in mijn stukje Gewoonte #1... wil ik iedere maand een nieuwe gewoonte ontwikkelen om mijzelf vooruit te helpen. Het schijnt dat 30 dagen een geschikte periode is om iets nieuws aan te leren of af te leren (laat je inspireren door Matt Cuds op Ted Talks). Denk aan zaken als op tijd naar bed gaan, elke dag een foto maken, mediteren, hardlopen of... vul maar in wat jij zou willen leren!

Op de valreep schrijf ik vandaag - op schrikkeldag - over mijn gewoonte voor de komende maand. En ik blik terug op hoe het plannen mij verging... Uiteraard is er weer een bonus!



Terugblik planningen in februari

Ik heb nu ruim een maand geprobeerd om elke dag te plannen. Ik moet toegeven: volgens mij heb ik dit maar de helft van de dagen gedaan. Oeps! En het waren ook maar eenvoudige to do-lijstjes, die ik dan wat afvinkte. Maar laat ik het positief bekijken: ik heb meer gepland dan ik zonder dit voornemen had gedaan.

En ik heb een fijn opschrijfboekje met tabbladen gekocht! Dit scheelt veel losse briefjes op mijn bureau. En in mijn hoofd. Dus ik ga er gewoon mee door. En als ik nog eens een Superplan-Erlebnis heb, zal ik niet schromen om dat met jullie te delen. Eens wordt ik een ware plan-goeroe!


Mijn nieuwe gewoonte: elke dag lezen

Voor de komende maand wilde ik een nieuwe gewoonte kiezen, die echt leuk is voor mijzelf. Dit wordt (tromgeroffel): elke dag een stukje lezen.

Dit kan een roman zijn, iets leuks over wetenschap of een tijdschrift. Ik heb een plankje met boeken, die ik 'binnenkort' eens wil lezen. Die boeken staan daar al vrij lang, want het komt er nooit van. Lezen is nooit mijn sterkste punt geweest. Buiten mijn studieboeken las ik altijd maar weinig. Ik kan gewoon niet stilzitten, ik ben er te rusteloos voor.

Waarom ik dan toch wil gaan lezen? Welnu, ik kocht op een dag een boek in Deventer en las dat boek zomaar in een ruk uit! Ook sinds ik weer studeer, ben ik erachter gekomen, dat lezen mij prima afgaat. Het natuurkundeboek las weg als een roman; ik studeerde soms wel 8 uur op een dag. (Dit is overigens geen goede studietip, hoor!)

Maar ik kan het dus wel, lezen. Als ik er maar prioriteit aan geef.


Bonus: ochtendgloren

Sinds een maand probeer ik 's ochtends wat uitgebreider met Robin te wandelen. Met regen vind ik dit niet altijd leuk, maar wat tref ik soms een prachtige ochtend! Een heerlijk begin van de dag.








4 opmerkingen:

  1. Jaaaa, lekker lezen. Ik kan me niet voorstellen dat ik niet lees, dus dit zou niet mijn challenge zijn. Maar ik kan er nog wel een paar verzinnen hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, ik vind het ook bizar dat ik zo weinig lees (behalve studieboeken). Niet alleen mijn volle boekenplank, maar ook andere bloggers hebben mij hiertoe geïnspireerd!

    En ideeën zijn altijd welkom hoor, hoewel ik zelf ook al een waslijst heb liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik lees, ik lees heel veel. Vanalles, tijdschriften, boeken, ebooks. En ik vind het heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ben nu twee dagen bezig en het bevalt ook supergoed!

    BeantwoordenVerwijderen

Heb je iets leuks toe te voegen? Gezellig! Plaats hier je reactie. Toon vervolgens aan dat je een echt mens bent (spamfilter). Tenslotte nog even geduld i.v.m. moderatie.