zondag 6 maart 2016

Ons beloningssysteem en cadeautjes voor mezelf

Ken je dat gevoel, dat je voortdurend aan het investeren bent? Dingen doen voor later. Als je goed je best doet op school, wordt je later toegelaten op je droomopleiding. En als je een goede studiekeuze maakt, vind je later vast een leuke baan. Als je zuinig leeft, heb je later geld om je droomwens te vervullen. Oh nee, om de rekeningen te betalen, ook fijn. Nog maar even de tanden op elkaar en de broekriem wat strakker aantrekken voor later...

We stellen onszelf voortdurend op de proef met marshmallow experimenten (uitgestelde beloning). Later komt nauwelijks dichterbij en toch moet je soms doorgaan met "werken aan later". Om onszelf te blijven motiveren voor die - iets te abstracte - toekomstige beloning, hebben wij een leuk systeem bedacht! Want later is leuk, maar ook nu wil je graag eer van je werk...


Zo werkt ons beloningssysteem

Elk half uur, dat we bezig zijn met "nuttige zaken" zoals studeren of solliciteren, geven we onszelf 1 punt. Na twee uur  tellen de punten (op diezelfde dag) dubbel, dus dan levert elk half uur werk 2 punten op. Bij een kleine mijlpaal, zoals het inleveren van een verslag of het opsturen van een brief, verdienen we 15 punten. Zo motiveren we onszelf ook om dingen af te maken.

Een saldo van 50 punten, mag worden besteed en is € 10 waard. We gebruiken dit systeem al een paar jaar en het werkt best motiverend!

Cadeautjes voor mijzelf

Wat heb ik mijzelf zoal cadeau gedaan met de verdiende punten?
  • Mooie Cd's of boeken
  • Een taartdoos om mijn taarten te vervoeren
  • Cadeautjes voor mijn bloglezers
  • Een tablet
  • Een deel van onze vakantie naar Italië
  • Een kopje koffie met een vriendin
  • Een trolleyrugzak, waar mijn laptop in past
  • Een lekker luchtje (dierproefvrij natuurlijk)

Zoals je ziet, zijn de meeste dingen uit het rijtje kleine dingen van maximaal 10 euro. Het gros van mijn aankopen komt van Marktplaats of de tweedehands boekenwinkel. En het dierproefvrije luchtje is een Eau de Toilette van Etos huismerk, maar daarom niet minder lekker! Manlief spaart liever even door voor een goede fles whiskey.

Een paar dingen kochten we samen, zoals de tablet. Ook besloten we vorig jaar, dat we wel op vakantie 'mochten' als we ieder een symbolisch deel (100 euro) van ons zakgeld meebetaalden. Ik moet zeggen, dat ik al deze cadeautjes extra waardeer, doordat ik ze van mijn 'zakgeld' bij elkaar heb gespaard!

Mijn wenslijst

Wat staat er verder nog op mijn wenslijst? Niet zoveel eigenlijk. Nou ja, een goed paar schoenen, maar die hoeven niet via het puntensysteem. Verder probeer ik niet teveel te kopen. De CD-kist is vol, de boekenkasten zijn vol, we hebben genoeg keukenspullen en de dozen met prullaria op zolder puilen uit... Naar verwachting zal ik dus steeds minder materiële zaken met mijn punten kopen of het moeten milieuvriendelijke producten zijn.


Wellicht wordt het een leuk uitje. Of ik spaar nog even door voor een Fairphone. Eerst maar weer aan de slag om punten te scoren, jeuh!


Minibonus

Ik kan het weer eens niet laten: een kattenfoto. Met op de achtergrond de lidcactus, die alweer in bloei is! Tot nu toe bloeide hij alleen met Kerstmis. Eigenlijk past dit wel bij het blogonderwerp, want wanneer je een lidcactus in de winkel koopt, staat deze altijd in volle bloei. Zou jij hem kopen, als hij niet in bloei stond, maar erbij werd verteld: "Als je er goed voor zorgt, gaat hij later heel mooi bloeien!"



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Heb je iets leuks toe te voegen? Gezellig! Plaats hier je reactie. Toon vervolgens aan dat je een echt mens bent (spamfilter). Tenslotte nog even geduld i.v.m. moderatie.