zondag 27 maart 2016

Tradities en Paasgevoel

Het is wellicht een beetje laat om jullie nog een vrolijk Pasen toe te wensen. Maar er is nog een tweede paasdag en voor sommigen zelfs een derde paasdag! Dus voor wie het horen (lezen) wil: vrolijk Pasen!!

Dat ik hiermee zo laat ben, komt doordat we dit jaar niet zo'n sterk Paasgevoel hebben. Wat is eigenlijk het Paasgevoel? Begint het op goede vrijdag met de Matthäus-Passion? Is het dat dagje vrij, waardoor je lekker wat extra tijd voor jezelf en je gezin hebt? Is het eieren zoeken en brunchen aan een uitbundig gedekte paastafel? Of massaal naar het tuincentrum om de lente in te luiden?


Of is het ultieme paasgevoel 47 chocolade eitjes naar binnen werken, zoals de gemiddelde Nederlander schijnt te doen? "Zeven-en-veertig eitjes?!" riep manlief verbaasd, "dat krijg je toch nooit op in twee dagen?" Of wacht... zouden ze die paaseitjes eten vanaf het moment, dat de ze in de supermarkten liggen? Als dat zo is, wat is er dan eigenlijk nog bijzonder aan Pasen?

De laatste jaren merk ik, dat we steeds minder vasthouden aan tradities. We maken onze eigen tradities of doen eigenlijk gewoon wat we leuk vinden. Zo staan we op eerste kerstdag de hele dag in de keuken om onze familie op tweede kerstdag met onze favoriete gerechten te ontvangen. En zo vieren we al jaren Pasen zonder paaseitjes. Met uitzondering van die ene keer, toen de schattige Tony Chocolonely eitjes hun intrede deden. (Ze zijn tegenwoordig uitgebreid naar 6 smaken, misschien moet ik ze volgend jaar toch weer eens steunen.)

Begrijp me niet verkeerd: ik probeer jullie zeker niet te ontmoedigen om de feestdagen op traditionele wijze te vieren. Ik ben alleen wel blij, dat ik me tegenwoordig een stuk minder druk maak over hoe het eigenlijk hoort. Scheelt weer de nodige Libelle-stress :)

Overigens hebben we op de valreep nog wel wat eieren gekocht. Er kwamen kinderen aan de deur om eieren te verkopen voor de sportvereniging. Hmmm vast geen biologische eieren, dacht ik nog heel kritisch bij mezelf. Gelukkig deed manlief open en was hij zo aardig om een doosje af te nemen. Wel leuk om dit soort acties te steunen!

Ziehier onze Paaslunch: geen eieren, maar een broodje met avocado en radijsjes en een warme chocomel.

Wel maakte ik tiramisu, waarbij de eieren goed van pas kwamen. Volgende keer trouwens eens met aquafaba proberen!






Verder is Pasen ook weer zo'n tijd van lentekriebels. Dus deden we een poging om de schuur uit te mesten. Hier bleek vooral voor mij een schone taak te liggen. Bloglezers van het eerste uur weten wel waar ik een zwak voor heb: jawel plantenpotjes! Tijd om ook hier mijn minimalistische principes eens op los te laten.


Als afsluiting twee favoriete kattenplaatjes van de afgelopen maand...



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Heb je iets leuks toe te voegen? Gezellig! Plaats hier je reactie. Toon vervolgens aan dat je een echt mens bent (spamfilter). Tenslotte nog even geduld i.v.m. moderatie.