zondag 10 april 2016

Challenge niet gehaald maar toch veel gelezen

De maand maart is al ruimschoots voorbij en ik val maar gelijk met de deur in huis: ik heb mijn lees-challenge niet gehaald. Het begon goed: ik las een fijne roman en een paar kleine boekjes uit. Ik raakte geïnspireerd door wat ik las en er kwam wat stroming in de stapel van boeken, waarvan ik dacht dat ik er nooit aan toe zou komen...

Maar er kwamen ook andere dingen op mijn pad. Lees hier waarom ik ben een week te vroeg ben gestopt en wat ik dan wel heb gedaan. En natuurlijk wat mijn nieuwe Challenge wordt...



Waar ging het mis?

Het laatste boek, waarin ik begon, was een boek, dat ik van mijn broertje had geleend. De China Study van T. Colin Campbell en Thomas M. Campbell (vader en zoon) over voedingsonderzoek. Super interessant, alleen niet echt een boek om even tijdens het ontbijt te lezen. Althans, niet als je weet dat er nog vier andere studieboeken op je wachten. Dus sloeg ik mijn leessessie even over om deze periode op tijd met mijn leerwerk te beginnen. En na een paar dagen wist ik, dat het er niet meer van ging komen.

Het was erg fijn om de dag met een boek te beginnen en op een later moment wil ik dit zeker weer proberen. Of misschien gewoon eens een keer in het weekend. Jammer, dat het niet gelukt is, maar toch kijk ik met trots en plezier terug op wat ik de afgelopen tijd zoal heb gedaan. Wat dat zoal was?

Heel hard studeren


Het plaatje zegt genoeg. Ik ben deze periode echt eerder begonnen met leren, maar het is VEEL! Uiteraard hoef ik deze vier boeken niet helemaal te kennen, maar alleen de hoofdstukken met memootjes ertussen. (En het tabellenboek Binas hoef ik ook niet uit mijn hoofd te kennen, behalve de naamgeving bij Organische Chemie.)

Het bovenste boek (onder de Binas) mag alvast van de stapel af , want ik heb Elektriciteit en Magnetisme I en Elektromagnetisme II afgelopen week gedaan. (Grappig detail: het deel II vak werd als eerste getoetst, maar dit is ook eigenlijk een tweedejaars vak.) Ik ben voorzichtig optimistisch over beide vakken, al durf ik dat niet te hard te zeggen. Maar zeggen dat het niet gelukt is en vervolgens een 8 halen, moet ik ook niet te vaak doen :)

Ik kom nu even op adem om weer met 16-urige werkdagen door te bikkelen (inclusief mijn baan hoor, want ik leer geen 16 uur op een dag). Ik ben wel echt superblij met de flow, waarin ik zit. Want behalve de leervakken heb ik ook nog een aantal verslagen afgemaakt en allerlei vrijstellingen aangevraagd, die nu lekker binnendruppelen.

Leuke uitjes en bezoekjes

Tussen de bedrijven door, doen we ook nog af en toe wat leuks. Zo gingen we vorig weekend naar het Drents museum met gratis toegangskaartjes uit de National Geographic. En ja, ik weet wel dat gratis niet echt gratis is, maar ik vind het niet verkeerd om door zo'n actie eens op goede ideeën te worden gebracht. Er was een tentoonstelling over de Maya's, maar ook de rest van het museum was erg de moeite waard met o.a. archeologie, Drentse veenlijken en "Het grootste poppenhuis van Nederland".

Verder kwamen manliefs moeder en tante op bezoek, super gezellig! En volgend weekend gaan we naar een Housewarming Party, want manliefs jongste broer heeft een eigen woning.

Onderstaande viooltjes kreeg ik van mijn schoonmoeder! Heerlijk zulke kant en klare bloemetjes, want ik kom gewoon te weinig aan tuinieren toe om zelf iets tot bloei te krijgen. Nogmaals bedankt :)








Minimaliseren


Deze oude dierenkaartjes van manlief zijn onderweg om een jongetje heel erg blij te maken! Geweldig toch? Gestaag slinkt de berg spullen op zolder. Het meeste gaat - zoals deze kaartjes - gratis weg via Marktplaats, maar heel soms verdienen we een paar euro's voor onze adoptiespaarpot. In beide gevallen ben ik blij.

Deze maand gaat het best goed! Geen honderd spullen de deur uit, dat is na de eerste SummerChallenge nooit meer gelukt. Maar sindsdien is de spullenstroom redelijk in balans. Mijn target is -28 voor dit seizoen en ik zit al op -16.

Het blijft een verbazingwekkend verschijnsel hoe spullen onopgemerkt je huis binnensluipen, terwijl het wegdoen van spullen (beslissen, overleggen, foto's maken voor Marktplaats) toch behoorlijk wat energie kost. De 2e wet van de thermodynamica is wederom gedemonstreerd. Zie ook onderstaand geweldige stripje.


bron foto: http://comic.hmp.is.it/comic/entropy/





































Mijn nieuwe doel

De komende tijd komt er nog heel veel drukte op mijn pad. Snackend en weinig slapend hoop ik mij er doorheen te slaan. Nee hoor, we eten nog altijd hartstikke lekker en gezond, maar tussendoor grijp ik wel veel ongezonde dingen, zoals chocomel, brood met kaas of toch stiekem koffie...

Terwijl ik deze zaken wat onder controle probeer te houden, heb ik ook een mooi doel gevonden. Geïnspireerd door manlief, ben ik eergisteren begonnen met mediteren. Dit ga ik elke ochtend doen, al is het maar 10 minuutjes...

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Heb je iets leuks toe te voegen? Gezellig! Plaats hier je reactie. Toon vervolgens aan dat je een echt mens bent (spamfilter). Tenslotte nog even geduld i.v.m. moderatie.