zondag 18 september 2016

Consumeren of consuminderen?

Aan mijn blogfrequentie is te zien, dat het harde werken weer is begonnen. Jammer vind ik dat, want bloggen geeft me veel rust. En dus probeer ik toch een update te geven. Het thema is vandaag consumeren. Wat kopen we wel en wat kopen we niet, dat is momenteel steeds weer de vraag.








Nieuwe schoenen #consumeren

Met het nieuwe schooljaar in het vooruitzicht kocht ik aan het einde van de vakantie nieuwe schoenen. Moeilijk vind ik dat, om daar 80 euro aan uit te geven. Maar ik wil ook wel eens wat duurzaams. En ook nog stevig en stoer. Want, zo raadde een oud-collega mij aan, je kunt het beste op bergschoenen voor de klas staan.

Helaas is het er nu nog geen geschikt weer voor en loop ik alsnog op mijn oude schoenen. Gelukkig had mijn schoonmoeder nog sjieke open schoenen in mijn maat! Daarop flaneer ik buiten de praktijklessen om. (Geen foto hiervan, want ik moet mijn teennageltjes eerst in de lak te zetten.)


Vooruit met dat fruit! #consumeren

Zoals altijd aan het begin van een nieuw schooljaar (bij een nieuwe werkgever) ben ik snipverkouden. Voor een euro koop ik op de markt een tas sinaasappels, die worden aangeprezen als "niet de mooiste, maar wel de lekkerste". Ik twijfel nog of ik niet teveel heb gefunshopt (want: ook nog pruimen en paprika's), maar ze smaken inderdaad goed en ik voel mij bij iedere hap gezonder worden.


Wandeling bij zon en maan #consuminderen

Vanochtend besteed ik even wat meer aandacht aan mijn wandeling met Robin. Fijn om wat meer te genieten van die allerdaagse dingen. Ik schrijf een gedichtje in mijn hoofd:
Rechts de volle zon en links de volle maan
Jonge paarden kijken me nieuwsgierig aan
Schapen grazen veilig in de wei
En een reiger vliegt zomaar weg van mij

Van Gogh taferelen en propedeuse diploma's #consumeren en -minderen

Na de wandeling zit ik heerlijk bij een driedimensionaal Van Gogh tafereel te ontbijten. Zelfgekweekte zonnebloemen: een mooi staaltje consuminderen, waar ik erg trots op ben. Ik zet de zonnebloemen met mijn propedeuse diploma's op de foto.

Bij studeren denk je niet gelijk aan consumeren, maar het heeft wel alles met hebzucht te maken! Propedeuse diploma's, spaar je die soms, vraagt mijn moeder zich af, als ze mij feliciteert. En die natuurkunde bevoegdheid, haal je die eigenlijk niet gewoon 'voor de heb', merkt een studiegenoot op. Maar toch komt al die kennis goed van pas, als je studenten opleidt tot fysisch-chemisch analist.


Een nieuwe bril #consumeren

Manlief heeft een nieuwe bril nodig. Gelukkig heb ik van huis uit meegekregen, dat je niet op brillen moet bezuinigen. Een goede oogmeting en een tof nieuw montuur is ook wat waard.

Food! #consumeren

Op goed eten besparen we liever niet. En als ik dan toch insla, geniet ik van het unboxing proces. Het levert ook nog een onbetaalbaar plaatje op van Mickey.



Een slimme telefoon #consumeren

Dan nog een life changing event: ik heb een slimme telefoon! Waarom ik die nog niet had? Mijn oude Nokia is niet kapot te krijgen, haha, echt, ik heb hem heel vaak laten vallen. Dat ga ik met die slimme telefoon natuurlijk niet doen... Waarom ik nu wel zo'n telefoon heb? Mijn moeder had er eentje over, wat een mazzel! Ze heeft me zojuist uitgenodigd om "Wat is op, Boodschapper" te installeren. Tot nu toe schreef ik alles 'wat op is' op een ouderwets papieren lijstje.

Maar het gaat helemaal goedkomen hoor, binnenkort kan ik helemaal met mijn leerlingen mee. En met mijn nieuwe agenda (check de tekening van manlief!) en deze een slimme telefoon hoop ik een georganiseerd baasje te worden. Ooit.


Genieten van de zon #consuminderen

Hoewel ik stiekem uitkijk naar de herfst (want: niet meer badend in het zweet wakker worden), is het toch prachtig hoe sommige huisgenoten zorgeloos kunnen genieten van de warmte.




Budgetteren

En zo zoeken we onze weg en proberen we verstandige keuzes te maken. Soms zijn er onverwachte uitgaven, maar soms ook meevallers, zoals een teruggave van de energieleverancier en verlaging van het maandbedrag.

We schuiven sommige aankopen op de lange baan. Maar ik zoek vooral naar uitgaven, waarop ik maandelijks kan besparen. Mijn lidmaatschap bij de vakbond, waaraan ik loonsverhoging van 3% te danken heb? Meh... De huisdieren of onszelf op rantsoen zetten? Nope! Ik weet het nog niet... maar het komt vast goed! Gouden tips zijn natuurlijk welkom :)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Heb je iets leuks toe te voegen? Gezellig! Plaats hier je reactie. Toon vervolgens aan dat je een echt mens bent (spamfilter). Tenslotte nog even geduld i.v.m. moderatie.