donderdag 29 december 2016

The twelve days of Christmas #5: kerstfilms

On the fifth day of Christmas my true love gave to me: 5 Golden Rings... 4 Calling Birds, 3 French Hens, 2 Turtle Doves, and a Partridge in a Pear tree!

Mijn ideaalbeeld van de Kerstvakantie is lekker bijkomen met zoveel mogelijk Kerstfilms. Geen gemakkelijke taak voor iemand, die zo slecht kan stilzitten als ik. Maar gelukkig zijn er genoeg korte films en series om mij van het ultieme kerstgevoel te voorzien.





The Gruffalo

Wist vorig jaar de animatie-op-rijm Stickman mij te ontroeren, dit jaar heb ik genoten van The Gruffalo. Een korte animatiefilm naar een boek van Julia Donaldson. Wat zou ik graag een voorbeeld nemen aan de muis, die zich fantastisch door de lastigste situaties heen bluft.

Roald Dahl's revolting rhymes

Net als Stick Man en The Gruffalo geanimeerd door Magic Light Pictures. Pure jeugdnostalgie, want vroeger hebben we gesmuld van deze "gruwelijke rijmen". Nog steeds ken ik flarden van de Nederlandse teksten uit mijn hoofd:
Je denkt misschien dit ken ik al
Maar dat is heus niet het geval
Het echte verhaal van Assepoester
Is heel wat bloederiger en woester
Men heeft er vroeger wat slaps van gebrouwen
Om zoete kindertjes zoet te houden...
De animaties zijn verpakt in een raamverhaal (verspreid over twee dagen) en dat maakt het extra spannend. De Engelse teksten zijn natuurlijk net anders dan de Nederlandse, maar nog veel mooier. En Little Red Riding Hood is nog altijd ontzettend cool!

Harry Jekkers en Jeroen van Merwijk: als we zo vrij mogen zijn

Heel wat anders, maar deze kijk ik momenteel terug via uitzending gemist. Harry Jekkers is er 14 jaar uit geweest, in die tijd heeft hij "zo weinig mogelijk gedaan". Ik was en ben nog steeds dol op zijn liedjes en shows, vooral "Met een goudvis naar zee" heb ik grijs gedraaid.

The Entire Universe

Eric Idle heeft Professor Brian Cox overtuigd om een lezing te geven over de geboorte van het universum. Dit blijkt al snel een musical te zijn. Best grappig, zolang je niet verwacht heel veel te leren. Oh ja, het is vakantie...

Victorian Bakers

Ook weer een programma van de BBC, waarin vier professionele bakkers laten zien hoe ze zich redden in de Victoriaanse tijd. We zagen hoe Kerstmis eruit zag voordat de Kerstboom zijn debuut maakte, hoe moeilijk het is om een kerstpudding te maken in een tulbandvorm, en de oorsprong van het uitbrengen van een toast.


Zo, dat was mijn top 5, in willekeurige volgorde. Hopelijk genieten jullie ook van een heerlijke kerstvakantie!



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Heb je iets leuks toe te voegen? Gezellig! Plaats hier je reactie. Toon vervolgens aan dat je een echt mens bent (spamfilter). Tenslotte nog even geduld i.v.m. moderatie.