zaterdag 31 december 2016

The twelve days of Christmas #7: geven en nemen

On the seventh day of Christmas my true love sent to me: 7 Swans a Swimming, 6 Geese a Laying, 5 Golden Rings... 4 Calling Birds, 3 French Hens, 2 Turtle Doves, and a Partridge in a Pear Tree!

Terwijl een van mijn nieuwste aanwinsten (een zelfgehaakte sjaal van mijn schoonmoeder) aan de kapstok prijkt, doemt bij mij de vraag op: "En geven dan, hoe is het daar eigenlijk mee?"

Vorig jaar deed ik mee aan de November Geefmaand. Het  afsluitende stukje (November Geefmaand 4: de Finale) werd maar liefst 111 keer bekeken en ik kreeg veel lieve reacties. Geweldig!! En dit jaar?

Dit jaar liep het anders. Ik deed niet mee aan de November Geefmaand Challenge. Ik zal het niet mooier maken dan het is: ik was druk bezig met mijn eigen ontwikkeling. Maar heel eerlijk: ik vind het ook behoorlijk eng om te geven.

Ja, geven is best eng

Als je geeft, loop je het risico om argwanend te worden bekeken of om in het middelpunt van de belangstelling te belanden. Ik voel me dan net een kermisattractie, best ongemakkelijk. In een gunstiger geval, moet je aandringen en het aangeboden cadeau aanprijzen, alsof je er geld voor hebt gevraagd.

En krijgen is ook niet gemakkelijk

Toegegeven, ik ben zelf ook geen gemakkelijke ontvanger. Ik houd van nuttige cadeaus en dat is nu eenmaal niet wat de meeste mensen graag geven. Terwijl afgelopen november voor mij meer een soort Krijgmaand was, heb ik me op dit soort zaken bezonnen. Misschien reageer ik zelf ook wel eens lauw op een cadeau of gebruik ik zelf ook die vreselijke woorden: "Dat had je echt niet hoeven doen!" terwijl iemand me juist heel blij heeft gemaakt.

Eerlijkheid is fijn

Overigens vind ik eerlijkheid wel prettig van beide kanten. Fijn om niet te hoeven gissen of persoon X die fles wijn van vorig jaar echt voor herhaling vatbaar vond. Maar lauwe reacties uit beleefdheid ontmoedigen mij soms om wat vaker te geven. Terwijl geven echt gelukkig maakt. Hopelijk heb ik komend jaar wat meer lef!

En de mooiste cadeaus zijn...

Omdat geven en krijgen allebei zo leuk zijn, sluit ik het jaar af met de beste cadeaus, die ik afgelopen jaar heb gegeven:
  1. Kaarten. Ik stuurde een hoop kerstkaarten, waarvan een paar hele mooie van de kinderpostzegel actie. Ook stuurde ik twee kaarten naar gevangenen, via de schrijfactie van Amnesty International. En gaf ik twee kaarten, die in mijn pakketje kerstkaarten zaten "voor mijn favoriete juf" en "voor mijn favoriete meester" aan twee docenten op de lerarenopleiding gegeven. Eng om te doen, maar ze vonden het heel leuk!
  2. Een maaltijd voor bezoek. Heerlijk om vrienden of familie, die op bezoek komen, een goede maaltijd voor te zetten. (Ook heerlijk, dat manlief de catering vaak op zich neemt.) Tegen een maaltijd zegt gelukkig niemand nee. En ik vind het altijd zo'n cadeau als mensen bij ons op bezoek komen! Een bezoekje is ook al zoiets, dat ik zelf niet gemakkelijk weggeef, als mensen daar niet uitdrukkelijk om vragen.
  3. Een cadeautje voor mijzelf: ik schreef deze vakantie heel veel blogstukjes. Een blog, vertelde iemand mij eens, is een dagboek, dat online staat. Als iemand het toevallig leest, is dat mooi meegenomen. Maar je doet het voor jezelf. En zo probeer ik het momenteel ook te benaderen. Heel af en toe krijg ik reacties in het echte leven, maar veel vaker hoor ik: "Oh, is jouw blog nog actief, dat wist ik niet." Tja, promotie is ook een ding... ik blijf gewoon schrijven, wanneer het mij uitkomt.
En de beste cadeaus die we kregen:
  1. We kregen zelf ook veel kerstkaarten. De leukste kaart kwam vandaag op de valreep van M&M. Deze was extra leuk, omdat er lekker veel tekst op stond!
  2. Om toch even materialistisch te doen: de smartphone van mijn moeder. Want met een gsm kan je je echt niet meer vertonen! Ook kreeg ik een flinke financiële bijdrage aan mijn collegegeld en een eveneens valabel kerstcadeau van mijn moeder en stiefvader.
  3. Een hele hoop fijne custom made cadeaus van mijn schoonmoeder: een telefoonhoesje, pantoffels en een sjaal (zie coverfoto).
  4. En nog meer custom made cadeaus: een kerstpakket van mijn vader met noten om zelf te kraken, een zak noten, die hij stuk voor stuk voor ons gepeld heeft, appeltjes, gedroogde appels (ook al een heel karwei) en appelmoes met sinaasappelschillen.





Zoals ik al zei, hopelijk heb ik in 2017 meer lef om te geven. Ik wens jullie een hele fijne jaarwisseling!!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Heb je iets leuks toe te voegen? Gezellig! Plaats hier je reactie. Toon vervolgens aan dat je een echt mens bent (spamfilter). Tenslotte nog even geduld i.v.m. moderatie.